The Bureau: XCOM Declassified (Arvostelu)



Todella isojen mäkien ja kivikkojen läpi rämistellyt The Bureau pääsi vuoden 2013 loppupuoliskolla kauppojen hyllyille kaikista pienistä ongelmista huolimatta, joita sattui peliä tehdessä. Pelin kehittäjä 2K Marinilla oli iso homma edessä: Heidän piti saada tehtyä hyvä kolmannen persoonan ammuntapeli, joka miellyttäisi jopa niitä epäileviä XCOM-faneja. Hommaa ei varmasti helpottanut se, että noin vuosi takaperin oli ilmestynyt perinteistä vuoropohjaista strategiaa sisältävä aivan loistava XCOM: Enemy Unknown. Minkälainen lopputulos sitten oli?


The Bureau: XCOM Declassified:in idea tarinaltaan sisältää samat elementit kuin aikaisemmissakin XCOM-peleissä: ulkoavaruuden rumat mölliäiset ovat päättäneet tulla rakkaalle maapallollemme ja heillä ei ole mitkään ystävyyssuhteen rakentamiset mielessä. Eroa kuitenkin löytyy myös tarinallisesti: tällä kertaa tapahtumat sijoittuvat vuoden 1962 JFK:n johtamaan Yhdysvaltoihin, joka elää kylmän sodan pelossa ja taistelee kommunismia vastaan. Toinenkin mahdollinen uhka on ollut tiedossa jo pidemmän aikaa hallituksen huippusalaisen yksikön Bureaun mukaan, ja uhka käy todeksi. 
Eli kuten jotkut varmaan arvasivat, niin pelissä käydään läpi XCOM-yksikön alkuvaiheita. Idea on aika hyvä, vai mitä?

"Let's go gentlemans!"


Vaikka pelin tarinan idea on hyvä ja 60-luvun amerikan tyyli on toteutettu graafisella tavalla upeasti, niin pieniä ongelmia siinä kuitenkin on. Suurin esimerkki tästä löytyy omassa tukikohdassa, jossa pelaajan ohjaama CIA-agentti William Carter juttelee muiden ihmisten kanssa. Jutustelu on perinteistä "Valitse mitä sanoo" meininkiä. Tämä ei ole se ongelma, vaan muut hahmot. Muihin hahmoihin pääsee pinnallisesti kiinni ja joitain luonteenpiirteitä saa esille, mutta muuten hahmot tuntuvat hiukan karikatyyreiltä. Tämä on tietysti harmi, mutta asiaa voidaan toki perustella sillä, että ei muutamassa päivässä/viikossa välttämättä tutustu hyvin toisiin tuollaisen kriisin ollessa päällä ja itse pelattava hahmo on vielä kentällä suurimman osan ajasta. Harmillista, mutta ei menoa haittaa.
Outsidersit suojassa
Muuten tarinallisesti peli jatkuu mukavasti eteenpäin. Vaikka olisi odottanut, niin pelin suurin jysäys tapahtuu noin 30 minuuttia ennen pelin loppua (joka on muuten erittäin hyvä ja yllättävä), jonka seurauksena pelin lopusta tulee loppujen lopuksi erittäin lievähkö (jota se on muutenkin).
Pelimekaniikka on taas The Bureaussa upeaa luokkaa. Alieneiden ampuminen ei hoidu pelkästään ramboilemalla (vaikka sekin onnistuu helpoimmalla vaikeustasolla) vaan mukaan on tuotu strateginen puoli. Pelaaja voi käskeä joukon muita kahta agenttia (itsensä lisäksi) siirtymään eri paikkoihin pelialueella ja samalla voi päättää jopa viholliskohteen, jota yritetään saada pois pelistä. Kaiken lisäksi jokaisella agentti-tyypillä on omat erikoislaitteensa/erikoisliikkeensä, joita voit käskeä toista agenttia käyttämään.
Tämä pelimekaniikka on erittäin hyvin toteutettu ja toimii hyvin. Plussat tälle.

Tältä näyttää Battle Focus Mode, eli tekstissä mainittu käskymuoto
Vaikka The Bureau: XCOM Declassified ei ole saanut moneltakaan pelimedialta paljoa hyviä arvosanoja ja vielä kaiken lisäksi monilta XCOM-faneilta nenän nyrpistyksen, niin kyseessä on mielestäni hyvä peli. 60-luvun tunnelma tulee graafisesti hyvin esille ja pelimekaniikka toimii, eikä tarinakaan ole sen huonompi, vaikka se parempikin olisi voinut olla. Pisteet vielä sille, että peliin on tuotu tarinallisesti pieniä (jos niiksi voi sanoa) "easter eggsejä", joita ei välttämättä edes huomaa. Kyseiset "easter eggsit" ovat nimittäin rakennettu erilaisten salaliittoteorioiden avulla. Näistä esimerkkeinä vaikka Bureaun tukikohta, joka erittäin kummallisesti muistuttaa hyvin paljon Yhdysvalloissa olevaa Area 51-aluetta sekä mukaan on tuotu myös eräs teoria, jonka mukaan siellä olisi rakennettu lentävää lautasta. No, arvatkaapas mitä tukikohdan rakennusalueella 
rakennetaan...



Mutta siis, The Bureau: XCOM Declassified. Mukava peli, jota kannattaa ainakin kokeilla. Tätä peliä ei mielestäni saa edes verrata sarjan strategiapeleihin, koska ne pyörivät aivan eri sarjoissa jo tyyliltään. Hieno saavutus, jos joku kouluarvosana pelille pitäisi antaa niin numeroksi tulisi 9 (kouluarvosana-arvostelusta tulen muuten varmaan luopumaan jossain vaiheessa, saa nähdä mitä tulee tilalle).

POSITIIVISTA:

+ Hieno 60-luvun tunnelma
+ Taistelun pelimekaniikka toimii hyvin
+ Päähahmolta tulee ihan hauskoja lausahduksia
+ XCOM-meininkiä toiminnalliselta kannalta

NEGATIIVISTA:

- Tarina olisi voinut kuitenkin olla parempi eräästä upeasta lopputapahtumasta huolimatta
- Muista hahmoista ei saanut paljao irti


Kuvat ovat 2K:n omilta sivuilta

Kommentit