Battlefield: Hardline (Arvostelu)

Pelattu PlayStation 4 -konsolilla


Kädet ylös, olette pidätetty! DICE ja Visceral Games päättivät pistää hynttyyt yhteen ja alkoivat kehittämään Battlefield-sarjalle hiukan erilaista suuntaa aikaisempiin peleihin verrattuna. Aikaisemmin pelaaja on saanut olla sotatantereella sotimassa, mutta tällä kertaa EA:n julkaisemassa pelissä sota on vaihtanut tyyliä: sotatantereet on nyt unohdettu, joten suuntana on hienot kaupunkimaisemat, jonka pimeissä nurkissa poliiseilla ja huumekauppiailla on omat kärhämänsä.

Hardlinen tarinassa keskitytään siis tällä kertaa rikollisuuden kitkemiseen Los Angelesista. Pelaaja ohjastaa Nick Mendoza nimistä poliisia, joka on saanut tehtäväkseen napata eri huumediilereitä katujen kulmilta. Muutamien diilereiden ja tehtävien hoitamisen jälkeen Mendoza saa ison tehtävän hoitaakseen: Hänen tulee napata Los Angelesin huumekaupan johtaja. Pelin tarinasta en tämän enempää halua kertoa, nimittäin poikkeuksena muihin Battlefield -sarjan peleihin (tai muihin räiskintäpeleihin verrattuna yleensäkin) Hardlinessa on oikein oiva tarina. Tarina ei kuitenkaan vedä vertoja peleihin, joissa tarina on prioriteettina tärkein, mutta se oli kuitenkin mukaansa vievä. Pelin juoni oli hyvin TV-sarjamainen ja olo oli välillä kuin katsoisi jotain rikollisuuteen liittyvää ohjelmaa oikeasti. Tämä on selvästi ollut pelin tarkoituskin, nimittäin alussa saamme nähdä hyvin televisiomaisen aloituksen, jossa esitellään pelin jokainen hahmo soundtrackin soidessa. Lisäksi aina jos lähdet kesken episodin päävalikkoon, peli pistää näytille lyhyitä pätkiä, mitä 'seuraavassa jaksossa on luvassa'. Sama toistuu pelin jatkamisessa, mutta silloin muistutetaan, mitä Hardlinessa on aikaisemmin tapahtunut. Oikein hauska idea, josta pidän valtavasti. Ikävä kyllä kuten monessa TV-sarjassa, myös Hardlinessa oli hieno, mutta lopuksi aika laimea lopetus. Siitä huolimatta tykkäsin tarinasta kokonaisuudessaan oikein paljon, koska se toi oikeasti uudenlaista maustetta pelimaailman tarinankerrontaan, vaikka tarina itsessään ei sen kummempi lopuksi ole (vaikka oiva onkin). 
Graafisesti peli on oikein upea, kuten Battlefieldit ovat muutenkin historiansa aikana sattuneet olemaan. Sääilmiöt, erilaiset heijastukset ja ne perinteiset ruudulle lentävät sääefektit ovat oikein hienon näköisiä, eikä maisemat muutenkaan huonoilta näyttäneet. Muutamissa kohdissa kasvillisuus näytti hiukan huonommalta verrattuna muuhun ympäristöön. Kasvillisuus on ilmeisesti tämän hetken peliteollisuuden vaikein asia koodata, koska tuohon asiaan on tullut törmättyä monessa muussakin pelissä viime aikoina. 

Sitten itse pelimekaniikkaan. Pelimekaniikka on hyvin toimivaa ja erittäin battlefieldmaista. Poikkeuksena kuitenkin muihin Battlefield -sarjan peleihin on se, että pelaajan ei tarvitse riistää yhdenkään vastustajan henkeä. Pelaaja voi ohjastaa Mendozan vihollisten selän taakse ja pistää hepun unten maille tai sitten vaihtoehtoisesti rautoihin. Tämä toiminto helpottaa kovasti pelaamista. Kuitenkin suuresti epäilen, että jokainen peliä pelannut tulee jossain vaiheessa ampuneeksi muutaman vihollisen kovan tilanteen tullessa paikalle (tai jos ei tule, niin on todellakin erittäin kova luu Hardlinessa). Välillä pelaaja joutuu sellaiseen tulikasteeseen, että jos päätä nostat niin siitä ei hyvää seuraa. Lisäksi Hardlinessa ampuminen on mielestäni hiukan erikoista. Myönnän, että en todellakaan ole taitava FPS-räiskintäpelien pelaaja, mutta jotenkin tuntui, että vaikka välillä olisit metrin päässä vastustajasta ja tähtäät, niin siitä huolimatta ammut ohi. Toki tähän vaikuttaa eri aseiden käyttäytymiset, mutta välillä kyllä tuntui, että jonkin laukauksen olisi ihan varmasti täytynyt osua. Lisäksi pelissä päästään muutaman kerran ohjaamaan erilaisia ajoneuvoja ja ne ovat ohjattavuudeltaan hiukan tönkköjä. Kyseessä ei kuitenkaan ole ajopeli eikä sitä ajamista paljoa ollut, joten siihen nähden ohjattavuus oli ihan OK -tasoa. Vihollisten tekoäly on erittäin aggressiivista ja hahmot toimivat melko hyvin eri tilanteissa, kuitenkin kyseisiä hahmoja on helppo huijata viemällä heitä nurkan taakse ja sieltä käsin sitten pidättää herroja yksi kerrallaan. Myös pelaajan seurana oleva tekoälyhahmo toimii hyvin, vaikka pelaaja itse saa lähinnä hoitaa kaiken itse. Pelaajan kaverista on kuitenkin hyötyä, koska hän voi kovassa tilanteessa saada vastustajia pois pelistä, mitä harvassa pelissä edes oikeasti tapahtuu.
Lisäksi Hardlinessa on myös se moninpelipuoli, mikä on yleensä ollut se räiskintäpelien vetävin puoli. Moninpelin kartat ovat pienempiä verrattuna edellisempiin Battlefield-sarjan peleihin. Mukana ovat aikaisemmista moninpeleistä tutut perinteiset pelimuodot Conquest ja Team Deathmatch, mutta peli sisältää myös viisi täysin uutta tulokasta: Heistin, Blood Moneyn, Hotwiren, Rescuen ja Crosshairin . Blood Moneyssa tarkoitus on saada kerättyä mahdollisimman paljon kentän keskeltä löytyvästä rahakasasta rahaa omaan tukikohtaan, Heistissä keskitytään ryöstöihin, Hotwiressä ajellaan ajoneuvoilla ja näitä tulisi sitten saada pysäytetyksi, Rescuessa poliisien täytyy saada pelastettua pankkivanki ja Crosshairissa sitten saada pankkivanki vietyä turvaan. Kahdessa viimeisimmissä mainituissa pelimuodoissa jokaisella pelaajalla on vain yksi elämä käytettävänä. Näissä pelimuodoissa strategia on tärkeä asia ja matseja pelatessa voi törmätä vaikka minkälaisiin sattumuksiin. Näissä muodoissa saa kyllä aikaa kulumaan.
Battlefield: Hardline on muutamista häiritsevistä tekijöistä huolimatta hyvä peli. Poliisiteema oli ehkä yllättävä, mutta lopuksi hyvin toimiva idea. TV-sarjan tapainen kerronta on lisäksi oikein hauska idea. Mitä Hardlinesta jäi siis käteen? Hyvä, hauska ja raikas toimintapaketti, joka tuo uudenlaisen, mukavan tuulahduksen nykyiseen FPS-räiskintäpelien värikkääseen maisemaan. 

ARVOSANA:

8

POSITIIVISTA:

+ TV-sarjamainen tarinankerronta
+ Poliisiteema tuo vaihtelua
+ Moninpelin uudet pelimuodot
+ Graafinen ilme vastaa odotuksia

NEGATIIVISTA:

- Kulkuneuvojen ohjaus tönkköä
-  Tekoäly välillä liian helposti vietävissä


Tässä hiukan näytettä pelimekaniikasta:



Kiitos EA:lle ja Manifestolle arvostelukappaleesta!
Kuvat ovat EA:n omilta sivuilta







Kommentit