Tom Clancy's Rainbow Six Siege - Closed Beta (Ennakko)



Pelattu PlayStation 4 -konsolilla


Pääsin hiukan yhtäkkiä ja yllättäen Rainbow Six Siege -pelin Closed Betaan, kun sosiaalisessa mediassa pyöriskellessäni törmäsin Closed Beta -koodiin. Ajattelin, että katsotaan onko joku sen jo vienyt, mutta ei näköjään ollut. Olen siis muutamana viime päivänä tutustunut tähän tulevaan räiskintään, ja ajattelin vähän kertoa, miltä tämä kyseinen peli nyt oikein tuntui. Omia kuvia ja videoita minulla ei ole kyseisestä pelistä, koska minulla ei ollut tietoa, onko oikeutettua tuosta Closed Betasta niitä ottaa, joten nyt yritetään selvitä näin tekstimuodossa sekä Ubisoftin tarjoamilla screenshoteilla.


Koska Siege oli Closed Betassa, niin tietenkään kyseessä ei ollut kokoversio, vaan hyvin rajattu sellainen. Mukana oli kuitenkin muutamia erilaisia kenttiä ja muutamia erilaisia pelimuotoja. Pelimuotoina oli "Terrorist Hunt" ja moninpelin puolelta "Secure Area" ja "Bomb".
Terrorist Hunt -pelimuodosta minulla ei ole oikein paljoa sanottavaa, koska se oli oikeastaan sitä ihan tavallista 'saa kaikki viholliset pelistä pois' menoa. Pelissä omat joukot olivat muita pelaajia ja näitä vihollisia ohjasti sitten tekoäly. Tätä muotoa kai jollain tavalla voidaan sanoa pelin "yksinpeliksi", koska tätä muotoa voidaan ilmeisesti tulevaisuudessa pelata myös cooppina ja virallista yksinpeliä Rainbow Six Siege ei tule sisältämään.
Moninpelissä sitten päästiin itse asiaan ja ottamaan mittaa toisista pelaajista oikein olan takaa. Secure Areassa puolustavan joukkueen täytyy suojata valitsemaansa huonetta siten, että kukaan ei pääse sinne sisälle kymmeneksi sekunniksi. Hyökkäävän joukkuuen tehtävä taisi tullakin tuossa jo selväksi. Bomb -muodossa taas puolustavan joukkueen täytyy suojata pommia, kun hyökkäävä joukkue yrittää saada kyseisen pommin pois käytöstä. Kummassakin pelimuodossa toisen joukkuuen kaikkien pelaajien ampuminen pois pelistä oikeutti omalle joukkueelleen voiton (ja jokaisella pelaajalla on käytösssä yhden erän aikana vain yksi elämä, joten kannattaa pelata harkiten!).
Moninpelien alut olivat aina hyvin mielenkiintoisia. Pelaaja sai alussa valita kierrokselle omat varusteensa ynnä muut sellaiset, jonka jälkeen pelaaja sai äänestää alueesta (eli lähinnä jostain huoneesta), mitä oma joukkue alkaa puolustamaan. Pelin alettua joukkue alkaa sitten kehittelemään pikaista suojausta alueelle, eli lähinnä piikkilangan heittelyä maahan, oviaukkojen tukkimista ja seinien, lattioiden ja kattojen lisäsuojaamista metallilla. Tämän jälkeen vain odotellaan hyökkäystä. Hyökkääväällä joukkuuella on lähes sama asia, mutta tällä kertaa vain äänestetään paikasta, josta aloitetaan hyökkäys. Sillä aikaa, kun puolustava joukkue rakentelee pikaista puolustusta, hyökkäävä joukkue pääsee ohjailemaan omaa radio-ohjattavaa kamerarobottia, jonka tehtävänä on etsiä se hyökkäyksen kohde. Hyökkäyksen kohteen löytäminen osoittautui tässä vaiheessa hyvin tärkeäksi, koska jos sen löysi, pystyi samantien alkaa rakentamaan hyökkäystä kohti kohdetta. Jos sitä ei löytänyt, piti paikkaa alkaa etsimään itse omin kätösin ja se oli hyvin riskialtista, koska paikka saattoi olla missä tahansa, eikä suojauksen tasosta ollut mitään tietoa. Alkujärjestelyiden jälkeen alkaakin sitten itse operaatio, eli se virallinen matsi.
Matsien aikoina totesin, että kyseessä on todella taktinen ja strateginen peli. Periaatteessa pystyt omalla hahmolla kulkemaan mistä tahansa kohdasta läpi, niin seinistä kuin vaikka lattian kautta alempaan kerrokseen räjähteiden avulla, jos niin välttämättä haluat. Tällä monipuolisuuden tavalla ymmärsin myös, miksi puolustavan joukkuuen kannalta oli tärkeää saada aikaan toimiva puolustus omalle alueelle. Jos jostain löytyi heikko paikka, se saattoi olla omalle joukkueelle kohtaloksi. Kaiken tämän lisäksi oman hahmon liikkuminen oli melko raskasta, eli mitään Call Of Duty tai Battlefield meininkiä ei tässä pelissä saada aikaiseksi. Näiden kaikkien yhdistelmästä huomasi, että tiimiipelaaminen on tässä pelissä kehitetty huippuunsa. Toisten pelaajien tukeminen ja auttaminen on tässä pelissä voiton avain. Toki voit lähteä yksinäisenä Rambona liikenteeseen, mutta yleisesti se ei ole kuin haitaksi omalle tiimille, varsinkin kun hahmon kuolemaan ei vaadita kuin muutama hassu osuma. On myös mielenkiintoista, kuinka tämän pelin kautta oman tiimin joukkuuen jokaiselle jäsenelle yhtäkkiä vain syntyi se oma rooli, eli siis mikä on hänen tehtävänsä joukkuuessa. Itse esimerkiksi olin yleisesti puolustaessa se henkilö, joka sulki itsensä puolustettavaan huoneeseen ja vahvisti muutamat seinät tai lattiakohdat. Tämän jälkeen nappasin käteeni laitteen, jolla pystyin käyttämään valvontakameroita ja bongaamaan vastustajat ja kertomaan heidän sijaintinsa omalle joukkueelleni, jotka monesti olivat sitten huoneen ulkopuolella vastassa heitä tai kenties minun tukenani siellä suljetussa huoneessa. 
Mikä on hienointa ja erikoisinta tässä pelissä on se, että olen tämän myötä kokenut kenties yhdet parhaimmat moninpelit ikinä, mitä olen pelannut. Lähes jokaisessa matsissa tiimi on oikeasti toiminut yhtenäisenä joukkuuena, eikä minään ympyrää juoksevana kanaparvena. Tämä puoli oikeasti yllätti minut todella paljon ja sai minun mielenkiintoa nostettua tätä peliä kohtaan huomattavasti, joka on suuri muutos siihen, etten odottanut aikaisemmin tätä peliä oikeastaan yhtään. Varsinkin vielä kun olen hyvin strategiaa ja taktikointia peleistä hakeva pelaaja, niin se vain nostatti tätä mielenkiintoa entisestään. Tom Clancy's Rainbow Six Siege on nyt yksi niistä peleistä, joihin oikeasti toivoisi kasaavan kaveriporukan yhteen ja alkavan kehittelemään oikein kunnon pelipläjäyksiä yhdessä. Rainbow Six Siege tuli ja pamautti meikäläistä halolla päähän melko yllättäen. On se todella kova, ainakin näiden Closed Beta -kokemusten myötä.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege on siis Ubisoftin kehittelemä peli, jossa se toimii samalla julkaisijana. Peli on näillä näkyvin tulossa tänä vuonna 1.12.2015 PlayStation 4- ja Xbox One -konsoleille sekä PC:lle. Katsotaan sitten tulevaisuudessa, tuleeko tähän tartuttua ihan kokonaisena versiona.


Koska peliä ei ole vielä julkaistu ja kyseessä oli Closed Beta, en tule antamaan pelille arvosanaa.


POSITIIVISTA:

+ Tiimityöskentely toimii erittäin hyvin ja sen tärkeys
+ Strategian ja taktiikan korostaminen
+ Sopivan lyhyet matsit (yksi erä kestää noin muutaman minuutin ja joukkue tarvitsee kolme erävoittoa voittaakseen koko ottelun)

NEGATIIVISTA:

- Ajoittaiset yhteysongelmat


Pelin Closed Beta -traileri:





Kommentit