Blogi: Olisiko aika kuopata erään pelisarjan kaanon, Konami?




Hideo Kojiman ja Konamin välinen mysteerinen kiista saatiin tällä viikolla viimein päätökseen. 15.12.2015 Kojiman ura päättyi Konamilla ja näin ollen pääsi vapaaksi työmarkkinoille. Hideolla oli kuitenkin jo suunnitelmat valmiina tulevaisuudelle, nimittäin herra pisti pystyyn uuden itsenäisen studion, joka kantaa nimeä "Kojima Productions". Studioon tuli myös töihin Metal Geareista tutut Yoji Shinkawa ja Kenichiro Imaizumi. Studiolla on täysi touhu jo päällä, nimittäin heiltä on tulossa täysin uusi peli PlayStation 4:lle ja PC:lle, johon Sony on luvannut antaa tukea. Kojima myös paljasti, että tuleva peli tulee sisältämään mechoja. Studion tarkoituksena olisi myös pyöriä elokuvien ja videoiden puolella, jos Kojimaa on uskominen. Vapautta, sitä Kojima todellakin sai. Kuitenkin myös miehen aikaisempi työnantaja sai vapauden johonkin todella suureen asiaan: Konami sai vapaat kädet Metal Gearille.

Kojiman uuden studion logo

Samoihin aikoihin Hideon kertoessa jatkosuunnitelmistaan Konami pisti omille nettisivuilleen haun, jossa he etsivät kehitystiimiä "Uudelle Metal Gearille", jos näin voi lauseesta "New Metal Gear" päätellä. Konami on siis todennäköisesti oikeasti luomassa jotain uutta Metal Geariin liittyvää peliä ilman sen isää, Hideo Kojimaa. He siis aikovat tarttua toisen henkilön elämäntyöhön. Työhön, johon toinen henkilö on käyttänyt elämässään aikaa yhteensä 30 vuotta. Työhön, jonka isä totesi jo Phantom Painin kohdalla, että nyt on oikeasti kyseessä viimeinen Metal Gear Solid. Ei siinä sitten, pistetään ukko pihalle ja aletaan kehittelemään jatkoa toisen täysin itse kehittelemälle maailmalle.

Ymmärrän kyllä, että Konamilla oli varmasti hyviäkin syitä sille, miksi Hideo Kojima pistettiin pihalle: Phantom Painiin pistettiin paljon rahaa ja aikaa, joka varmasti oli iso takaisku Konamin kukkarolle markkinoita ajatellen. Ymmärrän myös sen, että Konamilla ei oikeasti ole montaa pelisarjaa, joilla olisi yhtä vahva fanikunta kuin MGS:llä, saati edes sarjaa jolla tienaisi yhtä paljon rahaa. Taloudellisesti ajatellen MGS:n jatkaminen on oikein kannattavaa ilman Kojimaakin, varsinkin kun kaikki tekniikka, muun muassa Kojiman luoma FoxEngine, on jo valmiina odottelemassa uuden hittipelin luomista. Vain uusi henkilökunta puuttuu.

Onko Konamilla oikeasti niin paljon röyhkeyttä, että he alkaisivat kehittämään Metal Gearin kaanonia? Olisivatko he niin röyhkeitä, että he alkaisivat kehittelemään omia juttuja jatkoksi Solid Snaken tai Big Bossin kaanoniin? Uskaltaako Konami astua tuolle pyhälle maalle?
Itse tällä hetkellä toivon, että ei. Metal Gear Solid on Snakeiden ja Raidenin kohdalta jo ohi, joten toivottavasti Konamilla on edes pientä kunnioitusta sarjaa kohtaan, etteivät he astele mitään uutta luomaan jo "valmiiseen" kaanoniin. Alkakaa kehittämään vanhoista Metal Geareista remasteroituja versioita, niille olisi varmasti halukkuutta. Jos tuo ei kelpaa, niin alkakaa kehittämään jotain täysin uutta Metal Geariin. Kenties jokin uusi kaanon uusilla hahmoilla, joka sijoittuisi kauas tulevaisuuteen, vaikka vuoteen 2087. Silloin alkuperäinen tarina olisi melko suojattu ja pelintekijöillä olisi erittäin vapaat kädet maailman luomisessa. Tuollaisen pelin minäkin voisin jo huolia, nimittäin silloin kyseessä olisi kirjaimellisesti uusi Metal Gear, eikä Hideo Kojiman MGS.

Jos Konamin suunnitelmissa on kuitenkin jatkaa tai kehittää jotain uutta esimerkiksi Big Bossin tarinaan, niin itse olen ulkona. Se kaanon on jo kuopattu ja jokainen peli, joka sijoittuu tuohon aikaan on vain halpa versio Kojiman Metal Gearista. Vaikka siitä pelistä tulisi kaikkien aikojen Game Of The Year, niin se on silti vain halpa kopio. Se on Hideo Kojiman maailma, ei Konamin. Täysin uusi Metal Gear -maailma olisi periaatteessa myös halpaa kopiota verrattuna alkuperäisiin, mutta toisaalta se olisi täysin jotain uutta. Silloin se olisi Konamin Metal Gear, johon Hideo Kojimalla ei olisi mitään osaa (paitsi tietenkin inspiraation lähteenä).

Tämän hetkisen Metal Gear -kaanonin huolestuneena fanina haluankin kysyä: Olisiko aika kuopata erään pelisarjan kaanon, ja näin ollen kehittää jotain omaa, Konami?



Kommentit