Grow Home (Arvostelu)

Pelattu PlayStation 4 -konsolilla


Ubisoft on yleisesti tunnettu isoista peleistään, eikä mikään ihme: Assassin's Creedit, Far Cryt, Tom Clancy's -pelit ja vaikka Raymanit eivät nimittäin ole niitä pienimpiä pelejä oikein missään kokoluokassa. Kuitenkin täytyy muistaa, että Ubioft luo myös hyvin pieniä tuotoksia, kuten Ubisoft Reflections tuo ilmi Grow Homen kohdalla. 


Grow Home on hyvin yksinkertainen konsepti: Pelaaja ohjaa BUD -nimistä robottia, joka kasvattaa eräänlaista kasvia koko ajan ylöspäin niin pitkälle, kunnes ollaan päästy tavoitteeseen. Ylöspäin eteneminen vaatii tietenkin kiipeilyä, joka on Grow Homessa keskeinen asia. Jotta pelistä löytyisi haastetta, BUD on tehty kontrolleiltaan hyvin poikkeavaksi, jos verrataan toisiin peleihin: Ensinnäkin BUD on erittäin lötkähtävä ohjailultaan, esimerkiksi käännökset ovat melko hitaita ja voi näin ollen aiheuttaa vaaratilanteita. Tärkein asia on kuitenkin kiipeilyssä: Mitään valmiita kiipeilynappeja ei ole, vaan jokainen käden avulla tehty kiinniotto objektiin hoidetaan omilla napeilla, eli esimerkiksi PlayStation 4 -ohjaimella vasen käsi hoituu L2 -napilla ja oikea R2:lla. Aluksi ohjailu hiukan haeskelee itseään, kunnes siihen tottuu. Tottumisen jälkeen haastetta ei oikeastaan ole yhtään. 

Vaikka Grow Homen idea on kiipeilyssä, löytyy siitä muutakin. Jotta pääsee eteenpäin, täytyy pikku robottimme yhdistää leijaileviin pintoihin kasvin versoja. Tässäkään ei ole haastetta, vaan homma hoituu painamalla neliö -nappia ja sitten vain ohjaillaan kasvavaa kasvin versoa kohti objektia. Tämä on oikeastaan pelin läpäisyyn ainoa vaadittu tehtävä, mutta lisää tekemistä voi luoda itselleen esimerkiksi analysoimalla erilaisia esineitä/olentoja BUD.n teleportissa. Viemällä näitä tavaroita analysoitavaksi, pelaaja avaa itselleen infolaatikon kyseisestä asiasta. Jos tämä ei innosta, niin pelaaja voi kerätä maailmaan piilotettuja timantteja, joiden avulla BUD saa käyttöönsä erilaisia apuvälineitä tehtävänsä saavuttamiseksi, kuten esimerkiksi rakettirepun ja siihen vaikka lisää lentoaikaa. Jos tämäkään ei innosta, niin ainoaksi vaihtoehdoksi sitten jää maailman tutkiminen ihan huvin vuoksi. Tutkiminen on oikeastaan ihan hauskaa, koska Grow Home on graafisen tyylin puolesta mielenkiintoisen pelkistetty, mutta samalla hyvin näyttävä. Lisäksi maailmaan on piilotettu muutamia salaisia luolia, joita voi käydä tarkastelemassa omin silmin ja kenties löytää jopa muutamia yllätyksiä.
Grow Home on lyhyesti sanottuna peli, joka täytyy fiilistellä läpi. Jos pelaaja hakee haastetta, niin Grow Home on silloin listan häntäpäässä. Peli oikeastaan helpottaa itseään koko ajan, kun päästään entistä korkeammalle maailmassa. Pelaajalle aletaan tarjoamaan esimerkiksi erilaisia lehtiä ja kukkia, joilla hahmo pääsee liitämään vaikka kiipeilyn kohteena olevan kasvin toiselle versolle. Jos BUD sattuu tippumaan parista sadasta metristä alas, niin ei hätää: voit säästää aikaa käyttämällä teleportteja, joita on ripoteltu ympäri maailmaa eri korkeustasoille. Teleportti ei ehkä vie robottia ihan sinne asti mistä kohtaa pelaaja putosi, mutta vauhtia voi vaikka nopeuttaa kasvatettavasta kasvista löytyvistä isoista lehdistä, jotka toimivat kuin trampoliinit. Haaste on kateissa, mutta fiilistelyä Grow Home tuo. Pelkästään jokainen trampoliinilla tehty hyppy tai lehdellä liito on omanlaisensa kokemus. Kokemuksia, sitä Grow Home tuo. Niitä kerkeää tulemaan useampia, vaikka pelin pituus on noin muutaman tunnin pituinen, joka itse asiassa on ihan hyvä asia: useita kymmeniä tunteja en ainakaan itse jaksaisi peliä tutkia.

Vaikka Grow Homessa ei sinäänsä ole mitään negatiivista sanottavaa, jäi suuhun kuitenkin ikävä maku. Pelin loputtua olin hiukan pettynyt. "Oliko tässä oikeasti kaikki?" ajatukselta ei voinut mitenkään välttyä. En olisi halunnut pelille lisää pituutta, vaan jotenkin Grow Homen tarjoamat kokemukset jäivät väljiksi, hiukan jopa neutraalin tasapaksuiseksi. GW tarjosi oikeasti muutamia WOW-hetkiä, mutta niitä oli hyvin harvoin. Tietenkin jokainen liito ja hyppy oli myös kokemuksena hienoja, mutta ei nekään loppupeleissä enää säväyttänyt. Kokemukset olivat hyvin neutraaleja koko matkan ajan, eikä se ollut vuoristoratamaista. En nyt tarkoita, että Grow Home vaatisi kokemusten osalta suurta kokemusten vaihtelua, mutta voi vitsi: se ei tarjonnut missään vaiheessa kokemusten nostoa uudelle tasolle.

Grow Home on hyvin ristiriitainen tapaus: toisaalta pidin siitä, mutta silti jäin kaipaamaan peliltä paljon enemmän. Peli oli mielenkiintoinen kokeilu ja olen iloinen, että hoidin GW:n loppuun asti. Kuitenkin jotain nyt puuttuu, ehkä syynä on kokemusten neutraalisuus tai sitten syypää on itse arvostelija. Onko teillä samanlaisia kokemuksia GW:n kohdalla?


ARVOSANA

Keskinkertainen (7)

POSITIIVISTA:

+ Peli on omalaatuisen kiva lähes kaikilta osilta
+ Mukava muutaman tunnin kokemus

NEGATIIVISTA:

- Kokemus jäi kuitenkin hiukan vajaaksi
- Kokemukset tasapaksua



Pelin traileri:

Kommentit