Hearthstone: The League Of Explorers: Seikkailua ja lisää kortteja



Nyt alkaa olemaan tauot pidetty, joten on aika startata vuosi 2016 myös tekstien osalta! Tuossa tauolla tuli mieleen, että miksi en ole aikaisemmin kirjoittanut oikein mitään uusista päivityksistä, lisäosista, DLC:stä ynnä muista tällaisista samantapaisista jutuista, koska niistähän saa vaikka minkälaista sisältöä aikaan. Tähän ajattelin tehdä pienen muutoksen, ja kun sain juuri tauon aikana Hearthstonen uusimman seikkailun kaikki asiat avattua pelin sisäisellä kullalla, niin nyt saatte lukea vuoden ensimmäisenä tekstinä Hearthstonea! Pahoittelut siitä, että todennäköisesti nyt moni asia voi mennä täysin ohi Hearthstoneen tutustumattomalle, mutta varmasti moni peliä pelannut nämä höpötykseni ymmärtävät. 

Hearthstonen The League Of Explorers -seikkailu on nyt pelin kolmas seikkailumainen tapa ansaita kortteja. Aikaisemmin tulleet Curse of Naxxramas ja Blackrock Mountain herättivät paljon keskustelua näiden avaamisesta, koska kumpikin sisälti viisi siipeä, joista jokainen maksaa 700 pelin sisäistä kultaa tai sitten vaihtoehtoisesti voi tuhlata oikeita euroja siipien avaamiseen. Kummastakin noista seikkailusta sai noin 30 uutta korttia käyttöönsä. Naxxramasista tuli useimpia ihan käytännöllisiä kortteja, kun taas Blackrock Mountain sisälsi vain muutamia sellaisia. Toki Blackrockista on enemmän hyötyä, jos käyttää lohikäärmeitä omissa pakoissaan, mutta muuten seikkailu jäi melko turhaksi. Uusin seikkailu The League Of Explorers kuitenkin on hiukan erilainen: Seikkailu sisältää 4 siipeä ja 45 uutta korttia hinnalla 700 kultaa per siipi, eli enemmän kortteja halvemmalla! Tässä vaiheessa herää epäilys, että onko takana jokin salajuoni, että tarjotaan enemmän halvemmalla, mutta laatu on huonompaa. Kuitenkin nyt taitaa olla niin, että Loe on näistä kaikista seikkailuista hyödyllisin. LoE nimittäin tarjoaa mahdollisuuden päästä rakentamaan täysin uudenlaisia pakkoja, joihin ei ennen ollut edes mahdollisuutta. Lisäksi seikkailu tarjoaa hyvin vahvoja kortteja. 

Jokainen seikkailu sisältää samalla myös pienen tarinan. Tarinat eivät ikinä ole kummoisempia, eikä LoE ole poikkeus. LoE tarjoaa Indiana Jonesin tapaisen humoristisen tarinapläjäyksen hauskoilla hahmoilla (tosin harmittaa, ettei paljon aikaisemmin Hearthstonessa ollutta Harrison Jonesia hyödynnetty tarinassa mitenkään). Tarinaa käydään läpi pomotaisteluiden kautta. Voittamalla pomot, pelaaja ansaitsee uuden kortin ja pääsee eteenpäin tarinassa. Pomotaistelutkin olivat ihan hauskoja, joista voisi vaikka mainita omat suosikkini Arch-Thief Rafaamin ja Temple Escapen. Temple Escape oli sinäänsä hauska kohta, koska ottelun ideana oli selvitä kymmenen vuoroa hengissä, jollaista ei ole ennen Hearthstonessa nähty. Pomotaistelut olivat vaihtelevia, joten toistoa ei ole. Kuitenkin harmittavaa on, ettei näissä ole yhtään haastetta, vaan kyseessä on hyvin helpot tapaukset. Helpot tapaukset ovat myös Class Challengeissa, joissa käydään muutamia pomotaisteluita uudestaan läpi Blizzardin itse kehittelemillä pakoilla (tosin nuo eivät ole koskaan olleet vaikeita). Haastetta toki löytää Heroic -muodosta, mutta tässä tapauksessa voidaan jälleen kysyä, onko peli enää edes reilu. Kortin takamuksen saaminen ei houkuta sen työmäärän vuoksi, mikä sen eteen täytyy tehdä. Ehkä se houkuttelisi enemmän, jos palkkiona olisi jokin täysin uusi kortti. 

Ja koska kyseessä on kuitenkin korttipeli, niin käydään nämä kaikki uudet kortit pikaisesti läpi:

Druid



Jungle Moonkin
Mielestäni ihan hyvä kortti manaansa nähden. Kuitenkin +2 Spell Damagen takia kortti soveltuu oikeastaan vain pakkoihin, joissa damage spellit ovat vallassaan ja combon mahdollisuus suuri. Muissa tapauksissa kortin saa unohtaa, koska muutoin vastustaja voi hyötyä kortista enemmän kuin itse kortin pöydälle pelannut henkilö.

Mounted Raptor
Ihan OK kortti alkupeliin ja varsinkin, jos pelaaja käyttää pakassaan muitakin Beast -kortteja. Käytännössä kyseessä on vain paranneltu versio Bloodfen Raptorista, mutta vain Druidille suunnattuna. Kuitenkin kuollessaan tuo 1-manan maksavan minionin suoraan pöytään, eli hyvin kannattava alkupelissä, mutta ei kuitenkaan loppusuoralla.

Raven Idol
Yllättävän hyvä kortti. Saa valita joko kolmesta satunnaisesta minionista tai spellistä haluamansa kortin omaan käteen. Maksaa vain yhden manan, ja voi näin ollen hyvällä tuurilla saada aikaan uusia mahdollisuuksia comboja kehittäessä. 



Hunter



Explorer's Hat
Ehkä hiukan ristiriitainen kortti. Kortilla saanee eniten hyötyä vain, jos suurin osa oman pakan korteista ovat manaltaan siellä keskiluokassa. Laittaisin pakkaan vielä seikkailijan hatun lisäksi Djinni of Zephyrsin, jotta mukaan saataisiin enemmän comboa.

Desert Camel
Loistava kortti, jos vastustajan pakasta ei löydy yhden manan maksavia kortteja. Samalla saadaan omasta pakasta vedettyä omat yhden manan kortit, esimerkiksi Webspinnerit, ihan ilmaiseksi pöydälle. Hauska, mutta ei mielestäni sovellu ihan kaikkiin Hunter -pakkoihin. 

Dart Trap
Aika vahva Secret -kortti manaansa nähden. Kuitenkin useassa tapauksessa melko turha, joten monesti olisi suositeltavaa, että tämän kortin sijaan laittaisi jonkin toisen kortin omaan pakkaansa. Näkisin, että Dart Trapista hyötyisi eniten aggressiivisissa Face Hunter -pakoissa.


Mage 



Animated Armor
Erittäin ärsyttävä kortti tietyissä tilanteissa. Ainoastaan Magen käytössä oleva kortti, mutta esimerkiksi Piloted Golemin ansiosta voisi tipahtaa muillekin classeille pelattavaksi. Warlockille onnittelut, jos tämä sieltä putoaa omalle puolelle. Enemmän hyötyä sille kuin Magelle.

Ethereal Conjurer
Viidellä manalla 6/3 ja taikakortti, ei ollenkaan huono. Kortista löytyy tulivoimaa, mutta sen saa pöydältä myös helposti pois. Taikakortin saaminen kuitenkin tasoittaa tilanteen positiivisen puolelle.

Forgotten Torch
Ihan hyvä kortti Magelle. 6 damagea tekevän kortin saaminen omaan pakkaan tekee kyseisestä kortista hyvän, muuten kortti joutaisi roskakoriin. Koska kyseessä on Common -kortti, niin käytännössä Areenassa on hyvät mahdollisuudet saada tämä kortti itselleen. Nappaisin ainakin omaan Areena -pakkaan Torchin mukaan, jos pelaisin Magella.


Paladin 



Anyfin Can Happen
Blizzardilla selvästi halutaan Murlocien tekevän paluuta Hearthstoneen. Anyfin Can Happen on manaansa nähden kuitenkin melko heikko kortti. Käytännössä aivan turha, mutta tietyillä comboilla olisi kuitenkin mahdollisuus tehdä yhden kierroksen aikana 30 damagea, joka riittäisi helposti voittoon. Fakta kuitenkin on, että kyseistä comboa on melko vaikea saada aikaiseksi, eikä koko pakan rakentaminen Anyfin Can Happenin ympärille kuulosta yhtään järkevältä. Mahdollisuuksista huolimatta joudun toteamaan kortin suuntaan "meh".

Keeper Of Uldaman
Hyvä kortti rakentamaan comboja tai saadakseen vastustajan kortista heikompi. Sopii mielestäni melko moneen tilanteeseen, eli harkitse ihmeessä kortin laittamista omaan Paladin -pakkaan!

Sacret Trial
Pfff, melko hyvät mahdollisuudet saada tuhottua voimakkaita viholliskortteja. Kuitenkin huono, jos vastustaja sattuu pelaamaan ns. heikon kortin. Joissain tilanteissa kätevä, toisissa ei niinkään. 


Priest



Excavated Evil
Joissain Priest -pakoissa voi kyseinen kortti olla hyvin voimakas. Viisi manaa voi kyllä tuntua suurelta, varsinkin kun vastustaja saa saman kortin pakkaansa, kun kortti on pelattu. Kuitenkin täytyy muistaa, että Excavated Evil voi olla melko kallis kortti vastustajalle, eikä sen pelaaminen välttämättä ole järkevää. Pohdi tarkkaan, laitatko tämän omaan Priest -pakkaasi.

Entomb
Mielestäni paras Priest -kortti, minkä Priest sai League Of Adventuresin myötä. Kortti ei tuhoa vastustajaa, vaan nostaa kortin pois pöydältä ja lisää sen sinun pakkaasi. Hyvä tapa saada pelattua voimakkaita kortteja pois pöydältä ja vielä tämän lisäksi vahventaa omaa pakkaasi merkittävästi. Suosittelen ehdottomasti.

Museum Curator
On olemassa monia voimakkaita Deathrattle kortteja, eli Museum Curator voi olla todella hyödyllinen monessa tilanteessa. Ei kovin voimakas muilta osilta, mutta tiettyjen Deathrattle -korttien saaminen omaan käteen voi olla iso avain kohti voittoa.


Rogue



Tomb Pillager
En tykkää pelata Roguella, eli en osaa sanoa tämän kortin hyödyllisyydestä. Näkisin kuitenkin, että kortilla voisi saada aikaan melko hyviä comboja.

Unearthed Raptor
Ehdottomasti hyvä kortti. Antaa todella paljon eri mahdollisuuksia ja toimii useissa tilanteissa. Ehdottomasti menisi omaan Rogue -pakkaan, jos kyseisellä classilla pelaisin!

Pit Snake
Eh, hyvä poistamaan Divine Shield -kortteja? Hyvä häirikkökortti? Jos ei muuta, niin on ainakin ihan OK matsien aloituksissa. Toisaalta tilalle voitaisiin laittaa Leper Gnome samaan hintaan, eli en näe Pit Snakessa oikeastaan mitään hyötyä.


Shaman



Everyfin Is Awesome
Mrghlllghh! Jälleen Murloceja näkyvissä. Kyseinen kortti on ihan kätevä, jos on rakentanut oman shamaaninsa Murlocien ympärille. Murloceja ja Neptulon, niin saadaan aikaan ainakin hauska pakka, jos ei muuta. Pakka ehkä soveltuisi ns. hupipelaamiseen Casual -pelimuodossa, mutta jos pelaaja tavoittelee (vaikka huvikseen) korkeaa Ranked -tasoa, niin suosittelen kokeilemaan jotain muuta korttiyhdistelmää.

Rumbling Elemental
Roskaa tällä hetkellä, mutta jos pakka sisältää monia Battlecry -kortteja, niin on todellakin hyödyllinen. Battlecry shamaanin luominen ei ole ongelma, mutta saadaanko pakasta toimiva ja metaan sopiva tämän avulla? Ei mielestäni.

Tunnel Trogg
Saattaa hämätä aluksi, mutta on oikeasti erittäin voimakas kortti. Ehdottomasti mukaan Aggro shamaani -pakkaan ja sinne mukaan Overloadeja. Nopea tapa saada voimaa hyökkäykseen, mutta haittana tietenkin Overloadien myötä lukkiutuvat manat. Kuitenkin hyöty on suuri, jos kortit napsahtavat kohdilleen.


Warlock



Reliquary Seeker
Mahdollisuus saada 5/5 minion pöydälle yhdellä manalla. Houkuttelevaa, mutta hyödyn saaminen voi olla vaikeaa. Periaatteessa Warlockilla on useita tapoja saada yli kuusia korttia pöytään jopa yhdellä vuorolla, mutta samalla voi miettiä, voisiko tämän sijaan jokin toinen kortti olla parempi vaihtoehto.

Curse Of Rafaam
Hauska idea, mutta hiukan turha. Useassa tilanteessa kahden damagen hinnaksi muotoutuu 2 manaa kummaltakin pelaajalta. Tietenkin kortista hyötyy, jos vastustaja ei saa korttia heti pois kädestään, mutta mikä se tilanne olisi? Silloin kun shamaanilla on Overloadit päällä? Hyvin vajaavaiseksi jää käyttömahdollisuudet...

Dark Peddler
Erittäin toimiva. Warlockilla on useita hyviä yhden manan kortteja, joten ei ole paha satsaus pistää kahta manaa Dark Peddleriin. Lisäksi kortti tuo mukavasti tempoa peliin.

Warrior



Cursed Blade
Jos tavoittelet mainetta, kunniaa ja ennen kaikkea voittoja korttipöydässä, niin siinä tapauksessa jätä Cursed Blade kokonaan käyttämättä. Kortista on ainakin tällä hetkellä enemmän haittaa kuin hyötyä, että sellain...

Obsidian Destroyer
Toimiva kortti, joka osaa olla myös ärsyttävä. Varsinkin areenassa Obsidian Destroyer kuulostaa nappivalinnalta. Toki toimii muuallakin, mutta hyöty on silloin vähäisempi.

Fierce Monkey
Ironfur Grizzlyn parempi versio. Jos olet aikaisemmin käyttänyt tauntti karhua, niin on aika laittaa tilalle apina. Ehdottomasti pakkaan mukaan, jos löytyy muitakin Tauntin omaavia minioneita.


Neutraalit



Murloc Tinyfin
Käytännössä Wisp, mutta vain Murloc -merkillä. Toimiva Murloc -pakoissa ja samalla heikentää Paladinin Murloc Knightia: Nyt voi tulla enemmän ns. "huonompia" minioneita pöydälle.

Huge Toad
Jälleen paranneltu versio Bloodfen Raptorista. Hyvin käytännöllinen alkupelissä. Areenaan kortti myös mukaan, jos sellainen vaihtoehto tulee (toki pitää katsoa toisetkin vaihtoehdot, mutta Huge Toad on melko varma vaihtoehto epäilyttävissä kohdissa valintoja tehdessä).

Jeweled Scarab
Jos pakka vaatii tempon kehittämistä, niin tämä kortti sopii siihen täydellisesti. Eihän sitä tiedä, vaikka sieltä tulisi juuri loistava kortti seuraavalle kierrokselle. Tämäkin tietysti onnesta kiinni.

Tomb Spider
Pakkaan mukaan, jos pelaa Beasteilla. Tuolloin ihan kätevä, mutta ei ehkä muissa tilanteissa.

Gorillabot A-3
Ehdottomasti Mech -pakkoihin, ei muihin. Hyöty on suuri ja voi olla myös merkittävä voittoon nähden.

Anubisath Sentinel
Erittäin kova kortti. 3+3 on aina iso muutos pelissä, mutta on yksi iso haitta! Nimittäin 4/4 ei ole mikään iso suhdeluku ja monet muut minionit voidaan saada usein kentältä pois ihan pienellä manalla. Deathrattlet voivat jäädä siis usein käyttämättä. Toki hyödyllinen, jos tuon onnistuu laukaisemaan!

Wobbling Runts
Ärsyttävä kortti, ainakin minä allekirjoitan tämän. Itse en kuitenkaan käyttäisi missään pakassa, koska omalla tuurillani vastustaja saisi vietyä kortin kuitenkin itselleen omaan käyttöön. Hauska, mutta kortin sijoittamista eri pakkoihin kannattaa miettiä.

Fossilized Devilsaur
Sanotaanko näin, että kyseessä on oikeastaan kaikille classeille sopiva kopio Druidin Ironbark Protectorista tietenkin sillä ehdolla, että pakka sisältää useita Beasteja. Koska kyseessä on Taunt -kortti ja Beast, niin kortin löytänee useiten erilaisista Hunterin ja Warriorin värittämistä pakoista. Toisaalta miksi ei myös Druidin pakoista, mutta sille lienee varmempi Ironbark Protector...

Ancient Shade
Mielestäni hyvin mielenkiintoinen kortti. 7/4 minionissa on paljon voimaa hyökkäyksessä, mutta toisaalta hyvin vähän elämäpisteitä. Elämäpisteet korvaa tosin kortin hinta, eli tuollaiset 4 manaa. Toisaalta Ancient Shade pistää pelaajan pakkaan kortin, joka tekee omaan sankariin 7 damagea, kun kortti tupsahtaa pakan uumenista. Riskialtista pelaamista siis. Veikkaisin, että kortti toimii parhaiten joissain aggressiivisissa pakoissa. En itse käyttäisi, mutta otan mieluusti kyseisen minionin Piloted Sky Golemin kautta: Battlecry nimittäin katoaa silloin, eikä 7 damagen hirvityksestä ole tietoakaan!



Eerie Statue
7/7 on melko hyvä 4 manaan nähden, mutta minionin saaminen ainoaksi pelikentällä voi olla haastavampaa. Toisaalta ainahan tuohon voi käyttää silenceä tai pistää tauntin esimerkiksi Defender Of Argusin avulla. Voi olla hyvin merkittävä osa tietynlaisissa pakoissa, ehkä jopa midrangessa?



Summoning Stone
Terve vaan, Priestit ja Maget! Loistava kortti noille kahdelle classille/herolle, kun niiden kortit muutenkin painottuvat taikoihin. Manamäärä voi kuulostaa hurjalta, mutta hyöty on oikeastaan aika suuri: Ilmaisia minioneita!

Naga Sea Witch
Voi kuulostaa kovin tyhmältä kortilta, mutta ulkonäkö voi pettää: Tämän avulla pöytään voidaan lyödä melkoisia monstereita jo ottelun keskivaiheilla! Haittapuolena tietenkin on, että alle viiden manan kortit maksavat myös sen 5, mutta Naga Sea Witchin idea onkin enemmän saada kalliita kortteja aikaisemmin mukaan peliin.

Djinni of Zephyrs
Ehdottomasti pakkaasi mukaan, jos se rakentuu erilaisten combojen ympärille. Silloin kortista saadaan paljon hyötyä irti, mutta muuten ei oikeastaan yhtään.



Ja legendaariset neutraalit:



Sir Finley Mrrgglton
Kortti, joka nousi minun yhdeksi suosikiksi. Tämän avulla Hearthstoneen saatiin useita uudenlaisia pakkatyyppejä, nimittäin Finley tarjoaa paljon uudenlaisia vaihtoehtoja kortin hintaan nähden. Itse käytän Finleytä tällä hetkellä Face Shamaanissa, joka on osoittautunut melko voimakkaaksi pakaksi.

Brann Bronzebeard
Ihan hauska ja kätevä, toimii varmasti useita Battlecry -kortteja sisältävään pakkaan. Voi luoda otteluun yhtäkkiä täysin erilaisen tunnelman, jos kortti on pelattu oikein oikeassa kohdassa.

Elise Starseeker
Tarkennuksena: Golden Monkey on 6/6 Taunt -kortti neljällä manalla, joka tuhoutuessaan muuttaa kaikki pelaajan kädessä ja pakassa olevat kortit joksikin legendaariseksi. Elise Starseeker on voimakas kortti, mutta hyvin hidas ja toisaalta myös riskialtis. On totta, että legendaariset ovat voimakkaita kortteja, mutta kaikkien korttien muuttuessa sellaisiksi pakasta voi kadota synergia, eli käytännössä pakasta katoaa strategia/taktiikka. Toinen vaara on, että pelaaja saa käyttöönsä legendaarisia, joista ei sillä hetkellä ole mitään hyötyä. Todella mielenkiintoinen ja ensinnäkin hauska, mutta ei ehkä paras kortti pakan rakentamiseen. Veikkaisin, että toimii areenassa melko hyvin.

Reno Jackson
Reno, Reno, Reno... Olet aiheuttanut paljon vaivaa minulle. Tuntemus kun vastustajalla on enää elämää muutaman elämäpisteen verran ja Jacksonin Reno tärähtää pöytään... Niinpä niin.
Reno Jackson on yksi vahvimpia LoA:n kautta tulleista korteista, ja täytyy sanoa, että itsekin tästä pidän. Kortti tuo uudenlaisia ja ensinnäkin ärsyttäviä tilanteita. Jacksonin tulo oli myös siinä mielessä hyvä, että Face Hunterien määrä oli aivan järjetön ja tämän avulla kyseistä pakkaa pystytään melko hyvin torjumaan. Kortin toimiminen kuitenkin melkein aina vaatii sen, että jokaista korttia omassa pakassa on vain yksi kappale, joka sitten tietenkin vähentää juuri tiettyjen combojen rakentamista. Reno on yksi korteista, joka on tullut selvästi jäädäkseen metaan mukaan pidemmäksi aikaa.

Arch-Thief Rafaam
Legendaarinen kortti, jonka itse sijoittaisin Control -pakkaan. Pelaaja pääsee kortin avulla valitsemaan kolmesta vahvan luokan kortista yhden itselleen, jotka ovat ikään kuin taikoja. Kortit ovat Lantern of Power (voit antaa jollekin minionille +10/+10), Mirror of Doom (täyttää pöytäsi 3/3 minioneilla) ja Timepiece of Horror (tekee 10 damagea siten, että iskee yhden damagen verran vuorotellen satunnaisesti vastustajan minioneihin/heroon). Kaikki nämä kortit maksavat 10 manaa. Näistä spelleistä ja hinnan takia suuntaisin kortin vain Controlmaiseen pakkaan, koska siellä tästä hyödytään selvästi eniten. Noilla korteilla kun voi muuttaa tilannetta aika paljonkin. Muille en ehkä niinkään laittaisi tätä korttia. 




Jos katsotaan LoE:n kokonaisuutta, niin kyseessä on paras seikkailu ainakin korttien osalta. Kortit ovat laadukkaita, joita voi hyödyntää monissa paikoissa hintaansa nähden. Lisäksi 700 kullan maksaminen jokaisesta näistä siivestä ei ole ollenkaan huono juttu. Oikeaa rahaa en kuitenkaan alkaisi tähän pistämään. 
LoE on onnistunut lisäys Hearthstoneen, eikä mielestäni ansaitse suurta kritiikkiä, toisin kuin Blackrock Mountain. Saa nähdä, minkälainen on tasoltaan seuraava Blizzardin kehittämä lisäys korttien maailmaan. Toivotaan, että olisi jälleen hyvä.



The League of Explorers Cinematic Trailer



Kommentit