Tom Clancy's Rainbow Six Siege (Arvostelu)

Pelattu PlayStation 4 -konsolilla


Jos katsotaan tämän hetken pelimarkkinoita, niin voidaan melko helposti todeta, että FPS -pelit ovat pinnalla. Call Of Dutyt, Battlefieldit ja Counter-Striket sekä ynnä muut räiskintäpelit  pitää pintansa pitkään myyntilistojen kärjessä ja säilyttää pelaajakuntansa todella monien vuosien päähän. Kuitenkin ns. "onlinessa pelattavat realistiset First Person -ammuskelupelit" ovat melko usein olleet allekirjoittaneelle vain hetken hauskuutta. Ne viihdyttävät hetken aikaa, mutta sitten töksähtää ja siihen se jääkin. Syitä tähän on monia, mutta ei nyt aleta tätä asiaa analysoimaan enempää (ehkä sopiva aihe jollekin tulevalle pohdiskelevammalle tekstille?), nimittäin nyt otetaan tarkasteltavaksi Ubisoft Montrealin kehittämä Tom Clancy's Rainbow Six Siege, josta on kuoriutunut ensimmäinen äskettäin mainitun kategorian räiskintäpeli, joka on poikkeus sääntöön.


Suurin syy, miksi Siege osui ja upposi, liittyy pelin taktisuuteen ja strategiaan, jota ei niinkään paljoa näy muissa räiskintäpeleissä, anteeksi nyt vaan. Kuten tarkkaavaisimmat lukijat ovat ehkä huomanneet, olen painottanut usein juuri strategisen ja taktiikkaan pohjautuvien ominaisuuksien olevan tärkeä osa peleissä itselleni (tai no, ei peleissä niitä tarvitse olla, mutta nuo ovat allekirjoittaneen heikko kohta). Rainbow Six Siege tarjoaa tuota juuri erittäin paljon; Lähes kaikista seinistä, lattioista tai kenties katoista voi mennä läpi tai vähintään tehdä pieniä aukkoja ampumista varten. Pelaajille tarjotaan eri operaattoreiden myötä monia erilaisia mahdollisuuksia hoitaa oma tehtävänsä loppuun asti, mutta tietenkin tiimipelinä ja toisten pelaajien tukena. Siegen hienous on myös siinä, että kun CoD:ssa ja Battlefieldeissä pelaaja pärjää yksinään lähes loistavasti (ja oikeastaan yksinään etenemistä niissä usein on), kunhan osaa tähdätä päähän mahdollisimman nopeasti. Siegessä tämä ei ole tie voittoon, vaan se koituu enemmänkin kohtaloksi. Siegessä jokaisella pelaajalla ei ole kuin yksi elämä per kierros, joten suunnittelua ja yhteenpelaamista vaaditaan, varsinkin kun vihollinen voi käytännössä tulla ihan mistä vain, millä tahansa kokoonpanolla ja millä tahansa taktiikalla. Siksi olisi myös hienoa, jos pelaajilla olisi enemmän käytössä kuulokkeita mikrofonin kanssa, koska jopa muutaman sanan lauseella pelin voi saada helposti vietyä kohti voittoa (+ kuulokkeiden avulla on hyvä kuunnella vihollisten kulkua askelten tuottaman äänen kautta). Törkyyksiä on turha tässä pelissä lähteä edes huutelemaan, eikä onnekseni omissa pelaamissani matseissa ole koskaan ketään sellaista "hauskuuden tappajaa" ole tullut vastaan. Joko itselläni on käynyt hyvä tuuri tai sitten nämä huutelijat eivät ole löytäneet tätä peliä. Voi myös olla, että Siege ei sovi heille: tässähän täytyy pelata yhteen ja ajatella pidemmälle, eikä mielessä pidä olla pelkästään oma tulos headshoteista.

Rainbow Six Siegen pelaaminen on lähinnä Multiplayer -pelaamista, ja tähän on selkeä syy: peli ei sisällä omaa kampanjaa. Tämä on tietenkin iso miinus heille, ketkä pitävät yksinpelaamisesta. Siegestä kyllä löytyy Situations -pelimuoto, joka on eräänlainen johdatus Siegen perustoimintoihin ja muutaman operaattorin erikoisvälineisiin. Tehtäviä on 10 kappaletta, eli siihen saa käytettä aikaa noin muutaman tunnin verran. Situations -pelimuodon animaatiot kuitenkin herättää kysymyksen siitä, onko Siege vain peruutetun Tom Clancy's Rainbow 6: Patriotsin jäänne. Animaatiot ovat nimittäin hyvin näyttäviä ja Situationsin tapahtumista syntyy ajatus, että nyt puuttuu selvästi jotain. Sama ajatus herää, kun avaa uuden operaattorin ja katsoo ruudulle lävähtävän esittelyanimaation. Isompaa kampanjaa on varmasti oltu tekemässä, mutta jostain syystä se on jätetty pois. 
Pelistä löytyy myös Terrorist Hunt -pelimuoto, jossa päästään 5 hengen tiimissä jahtaamaan the White Mask -nimistä terroristirymää, jota ohjailee tekoäly. Kyseessä on ihan hauskaa mähinää ja se on myös hyvä tapa harjoittaa omaa pelaamista. Itse otan esimerkiksi aina yhden ottelun Terrorist Huntia, kun aloitan pelaamaan Siegeä. Siitä saadaan se näppituntuma helposti sormiin takaisin.
Terroristi tekee yllätyksen ikkunan kautta. Onneksi kilpi on
suojana!
Lisäksi on se perinteinen Multiplayer, josta löytyy Casual -puoli ja Ranked -muoto, joka avautuu vasta tasolla 20. Multiplayerissa pelataan 5 vs. 5 matseja, joissa toinen puoli on hyökkääjä ja toinen puolustaja. Hyökkääjien tarkoituksena on yleensä viedä kidnapattu henkilö turvaan, purkaa pommi tai oleskella vastustajan suojaamassa huoneessa tietyn ajan verran. Puolustajat asettelevat erilaisia ansoja ja suojia estääkseen tai kenties vaikeuttaakseen hyökkääjien etenemistä kohti tavoitetta. Ottelu päättyy, kun hyökkääjät ovat joko onnistuneet tavoitteessaan tai hävinneet. Yleensä ottelut päättyvät siihen, että jomman kumman joukkueen kaikki pelaajat ovat kuolleet  tai vaihtoehtoisesti siihen, että joku on ampunut vahingossa kidnapattua henkilöä. Casual -pelimuodossa voittoja tarvitaan yhteensä kolme ja Rankedissa taas hiukan enemmän. Itse tykkään enemmän Ranked -pelimuodosta, koska siellä on enemmän taktisempaa ja tarkempaa pelaamista. Pelimuotoja siis löytyy monenlaisia, mutta lähinnä vain moninpelin ystäville. Yksinpelaajille ei vain yksinkertaisesti löydy pelattavaa.

Tämän näköisellä tiimillä kohti tavoitetta
Pelaajalla ei ole kaikki operaattorit samantien auki, vaan jokainen operaattori maksaa Renowneja, eli pelin sisäistä rahaa. Tällä hetkellä pelissä on 20 operaattoria viidestä eri erikoisjoukosta: mukana on Yhdysvaltojen FBI/SWAT, Saksan GSG 9, Venäjän Spetsnaz, Ranskan GIGN ja Iso-Britannian SAS. Jokaiselta joukolta löytyy 2 hyökkääjää ja 2 puolustajaa. Jokaiselta joukosta ensimmäinen operaattori maksaa 500 Renownia, jonka jälkeen jokaisen oston jälkeen hinta nousee 500 Renownilla, eli esimerkiksi viimeisestä GIGN:n operaattorista joutuisi maksamaan 2000 Renownia. Kyseinen systeemi on saanut hiukan pelaajilta kritiikkiä, koska se muistuttaa jonkin sortin Free-To-Play -pelien tyyliä. Mielestäni kyseessä on vain turhaa valitusta siitä, että kaikkea ei saada samantien käsiin, varsinkin kun kaikkien hahmojen avaamiseen kestää noin 2 viikkoa, jos pelaa joka päivä esimerkiksi 2 tuntia. Kaiken lisäksi peliin saadaan näin jotain tavoiteltavaa. Eihän muissakaan peleissä esimerkiksi kaikilla hahmoilla ole kaikkia kykyjä heti saatavilla, vaan ne pitää saavuttaa.
Kuitenkin, jokaisella operaattorilla on erilaiset omat erikoisvälineet. Esimerkiksi puolustajista Mutella on laite, jolla pystyy estämään hyökkääjien liikkuvia kameroita, Smokella on tappavaa kaasua ja Doc pystyy pelastamaan loukkaantuneita kaukaa. Hyökkääjistä taas esimerkiksi Ash pystyy tuhoamaan rikottavia seiniä/ikkunoita/ovia kaukaa, Blitz pystyy häikäisemään pelaajia omalla suojakilvellään ja IQ pystyy havaitsemaan sähkölaitteita. Jokaisella hahmolla on selvästi oma tehtävänsä, mutta välillä herää kysymys, että onko joidenkin operaattorien erikoisvälineet hiukan turhia. Sanotaanko näin, että periaatteessa kyllä, koska monen operaattorin oma väline on hyvin epäkäytännöllinen verrattuna toisiin. Kuitenkin jos oma tiimi on edes vähän yhteen pelaava, niin  jokaisella operaattorin erikoistoiminnolla on väliä. Ei tietenkään jokaisessa tilanteessa, mutta joskus. Jos jotain kiinnostaa miksi otin operaattoreista nuo esimerkeiksi, niin se johtuu ihan siitä, että minä pelailen yleensä noilla. 

Jos katsotaan Rainbow Six Siegeä yleiseltä kantilta, pelissä ei ole yhtään mitään vikaa. Pelimekaniikka toimii, pelin toteutus on hyvää ja sitä voi pelata niin monella eri tavalla, vaikka kentät eivät mitään isoja olekaan. Kaikki kuulostaa hyvältä, mutta Siegessä on yksi negatiivinen asia, joka itse asiassa hiukan jopa harmittaa: serverit. 
Vaikka kyseessä on moninpeli, Siegestä löytyy myös
näyttäviä välianimaatioita
Jo Betan aikoina (TÄSSÄ muuten linkki tekemääni ennakkoon) serverit olivat aivan kauheita, eikä otteluun yhdistäminen meinannut välillä onnistua ollenkaan. Onneksi kokonaisessa versiossa ei olla lähelläkään Betan kaltaisissa ongelmissa, mutta silti otteluihin yhdistäminen tuo hankaluuksia. Tätä ei ole koko aikaa, mutta kuitenkin sen verran, että Ubisoftilla olisi aika ottaa serveriongelmat haltuun ja korjata ne. Kyseessä on kuitenkin moninpeliin pohjautuva peli, joten serveriongelmat täytyisi ehdottomasti saada minimiin. Itseäni käy jo hiukan sääliksi tämän asian takia, koska Siege on oikeasti aivan loistava.

Se, että jokin onlinessa pelattava "realistinen First-Person räiskintäpeli" on saanut viemään minut mennessään on jo itsessään kova saavutus, ei todellakaan studiolle vaan itselleni. Olen pidempään pohtinut, että milloinkohan markkinoille pamahtaa se räiskintä, joka vie mennessään. Näköjään se tuli nyt. Suurin syy lienee ihan siinä, että nyt pääsee vihdoin toteuttamaan sitä taktista puolta myös räiskinnässä hiukan isommassa mittakaavassa.
Vaikka olen nyt hehkuttanut Siegeä aika paljon, niin täytyy muistuttaa, että peli ei kuitenkaan sovellu kaikille pelaajille, ei edes räiskinnän ystäville. Pelistä puuttuu yksinpelikampanja ja tyyli on hyvin erilainen verrattuna toisiin saman genren kilpailijoihin. Jos pohdit kyseisen pelin ostoa, niin kannattaa tutkia asiaa pidemmälle ja ajatella, kuinka paljon peli voisi tarjota sinulle. Jos Siegen osto epäilyttää vähänkin, niin en suosittele maksamaan pelistä täyttä hintaa. Siege on kyllä mielestäni kokeilun arvoinen jokaiselle, mutta en uskalla ehdottaa sen ostoa kuitenkaan täydellä hinnalla.


ARVOSANA

Loistava (9)


POSITIIVISTA:

+ Taktisuus on huipussaan
+ Jokainen ottelu on omanlaisensa
+ Tiimityöskentelyn korostaminen



NEGATIIVISTA:

- Edelleen ajoittaisia serveriongelmia


Kommentit