Arvostelu: Crown & Council


Muutama päivä sitten Minecraftista tuttu pelistudio Mojang julkaisi yllättäen täysin ilmaisen pelin nimeltä Crown & Council. Tällaisten niin sanottujen pienten pelien yllättäen tuleminen ei ole sinäänsä uutta Mojangilta, mutta kiinnostus kyseistä peliä kohtaan oli suuri, kun kuulin Crown & Councilin olevan keskiaikaan perustuva strategiapeli. Eli ei muuta kuin peli lataukseen ja katsomaan, minkälainen teos on oikein kyseessä.

Alueiden valloitusta meneillään vastustajien myötä
Crown & Councilia on useassa paikassa sanottu muistuttavan Risk -lautapelien ideaa, ja sitä se oikeastaan on. Ruudulle ilmestyy pienikokoinen kartta, jonka jälkeen alkaa alueiden valloitus vuoropohjaisesti. Alueita valloitetaan yhden kultakolikon hintaisilla sotilailla tai 4 kultakolikkoa maksavalla laivalla, joka on ainoa tapa valloittaa alueita meriteitse. Ottelun voittaja on se, joka ensimmäiseksi on valloittanut koko kartan kaikki alueet itselleen. 
Hyvin simppeliä pelimekaniikkaa on vielä hiottu muutamilla erilaisilla taktisilla liikkeillä. Kolme kultakolikkoa maksavilla torneilla voit antaa enemmän suojaa omalle alueelle tai kenties haluat rakentaa pienen talon, joka antaa yhden kultakolikon joka kierroksen alussa. Joka kierroksella käytettävien kultakolikkojen summa määräytyy oman valtakuntansa alueiden määrästä sekä mahdollisista taloista. Näin muutamaan hassuun lauseeseen on kiteytetty koko Crown & Councilin idea.

Voittaja on jo selvä
Hyvin simppelistä pelimekaniikasta syntyy myös hyvin simppeli peli. Crown & Council on niin yksinkertainen tyyliltään, että aivan kuka tahansa voi astua kyseisen pelin äärelle ilman, että sormi menee suuhun pohdiskellessa pelimekaniikan saloja. Ikävä kyllä peli on niin simppeli, että voin tietyllä tavalla jopa kyseenalaistaa pelin olemisen "strategiapelinä". Jos peli olisi pelkästään äskeisen kappaleen mukaista toimintaa, olisi kyseessä ihan kelpo peli. Kuitenkaan Crown & Council ei ole pelkästään sitä, vaan siihen on ängetty lähes kaikki mahdollinen RNG (Random Number Generator), että itse pelaajaa alkaa jo huimaamaan. Otetaan tähän esimerkiksi juuri tuo alueiden valloitus: Lähtökohtaisesti jokaisen niin sanotun "tyhjän alueen" pystyy valtaamaan yhdellä kultakolikolla sotilaiden avulla. Koko homma kuitenkin muuttuu, kun valloituksia aletaan tehdä alueille, joissa on rakennuksia (varsinkin torneja). Olkoon kyseessä vapaa tai vihollisen alue, niin näihin alueisiin voi joutua kuluttamaan kultakolikkoja yhdestä kappaleesta lähes loputtomiin. Haluatko vastustajan alueen, jossa torni? Okei, noin kolmen kultakolikon käyttämisen jälkeen sait sen. Entä seuraava samanlainen? No, sinne meni yksi kolikko. Seuraavaan menikin sitten yhdeksän... Alueiden valloituksessa ei ole mitään logiikkaa satunnaisuuden vuoksi. Missään ei ole edes minkäänlaista elämäpalkkia kuvastamassa alueen vahvuutta, koska peli kulkee satunnaisuuden alla. 

Veni, vidi, vici.
Ei tässä vielä kaikki, satunnaisuuden numerogeneraattori riehuu vielä muissakin asioissa. Joskus jollekin alueelle, oman tai vastustajan, voi iskeytyä tappava epidemia, joka tuhoaa alueesi rakennuksen. Toisaalta jollain alueella voi syttyä kapina, jonka myötä vastustaja tai itse pelaaja menettää jonkin alueensa kokonaan, jolloin siitä tulee niin sanottua vapaata riistaa. Voi jukranpujut, miten ihmeessä nyt noin kävi? Oliko alueella huono olla? Oliko alueella vain uusi vallanhimoinen henkilö, joka päätti aiheuttaa päänvaivaa? Oliko takana jotain poliittista? Entä miksi juuri tämä alue kärsi epidemiasta, onko siihen jokin syy? Syitä ei kaivata, koska kaikkien näiden takana on itse herra RNG, jota tuntuu pyörittävän myös RNG. Ei minua kiinnosta pelata peliä, joka lähes kokonaan pyörii satunnaisuuden alla. On Crown & Councilissa tietenkin pientä taktisuutta siinä määrin, että omien alueiden valloittaminen vaatii tietyllä tavalla pientä suunnittelua, jotta oma eteneminen onnistuisi parhaimmalla mahdollisella tavalla. Ikävä kyllä tämä ei vaadi itsessään paljoa, koska pelin tekoäly on vielä kaiken lisäksi melko tyhmä. Pyöriiköhän sekin satunnaisuuden alla? En tiedä. Ehkä Crown & Council olisi parempi, jos pelissä olisi moninpeli. Kuitenkin pelissä on niin paljon satunnaisuutta, että ei useamman ihmispelaajan myötäkään itse pelikokemus tule paljoa muuttumaan.

Crown & Council on kuitenkin melko suoraviivaista pelaamista, se on todella kevyttä ja jokainen ottelu kestää muutaman minuutin, eli siinä mielessä pelissä ollaan onnistuttu. En kuitenkaan missään muodossa lähtisi käynnistämään tietokonetta sen takia, että Crown & Council -hammasta alkaisi kolottamaan. Mobiilipelinä Crown & Council saattaisi toimia paremmin, koska se tarjoaa juuri kokemuksia pieneksi hetkeksi. Mojangin pieni uutukainen ei kyllä itsessään yritäkään olla mitään suurta, joten siinä mielessä peli ei ehkä ansaitsisi tätä negatiivista palautetta. Satunnaisuus on kuitenkin niin suurta, että se kaikesta huolimatta laskee pelin laatua ikävällä tavalla, olkoon kyseessä iso tai pieni peli. Pienillä muutoksilla Crown & Council voisi olla oikein toimiva paketti, mutta tällä hetkellä pelin taktisuus ja strategisuus on melkeinpä samalla tasolla Kimble -lautapelin kanssa. Jos peli kuitenkin kiinnostaa, niin kannattaa kokeilla (varsinkin kun ei joudu edes maksamaan mitään).


ARVOSANA

6


POSITIIVISTA:

+ Ilmainen
+ Hyvin kevyt ja yksinkertainen peli


NEGATIIVISTA:

- Satunnaisuus (RNG) aivan liian suuri
- Ei moninpeliä
- Tekoälyssä paranneltavaa




Kommentit