Arvostelu: Offworld Trading Company



  • Kehittäjä: Mohawk Games
  • Julkaisija: Stardock Entertainment
  • Julkaisupäivä: 28.4.2016
  • Alustat: PC
  • Pelattu: PC
  • Kotisivut: http://www.offworldgame.com/




Bisnes on raakaa puuhaa. Suuret korporaatiot pyörittävät ekonomiaa joissain tapauksissa jopa täysin mielensä mukaan, ja näin ollen uudet tulokkaat voivat joutua täysin tervan ja höyhenien peittoon. Raha puhuu markkinoilla, mutta valuutalla saa myös vaikutusvaltaa bisneksen ulkopuolelta. Juuri näihin asioihin tarttuu myös uusi ekonomiaan perustuva strategiapeli Offworld Trading Company.

Lähikuvaa "päämajasta"
Offworld Trading Companyssa rahaa ei tehdä maapallon kauniissa maisemissa, vaan suunnaksi ollaan otettu tuttu planeetta nimeltä Mars. Syy tähän on yksinkertaisesti se, että maapallo alkaa vetelemään viimeisiään, joka pakottaa ihmiset etsimään uutta asuinpaikkaa. Mars on osoittautunut sopivaksi planeetaksi näin aluksi, mutta ongelmia siinäkin on: Eihän siellä yksinkertaisesti ole yhtikäs mitään! Asuminen on haastavaa, mutta juuri siksi suuret yhtiöt tulevat avuksi. Näiden yhtiöiden avulla asuminen saadaan käyntiin, mutta organisaatiot näkevät asiassa myös jotain muuta: Hirvittävän suuren rahavirran. Sen takia jokainen yhtiö on valmis tekemään likaisiakin temppuja, jotta he pääsisivät käsiksi suuriin osinkoihin ja tietenkin johtavaksi yritykseksi uudelle planeetalle. 

Pelin idea on hyvin yksinkertainen: Pelaaja perustaa oman firmansa päämajan jonnekin rajatun kartan sisälle. Käytännössä tämän päämajan voi laittaa aivan mihin tahansa, mutta strategisesti ajateltuna paras vaihtoehto on saada kyseinen rakennus lähelle Marsin pinnalta löytyviä raaka-aineita. Raaka-aineet ovat bisneksen tärkeimpiä lähtökohtia, koska niiden ympärille kehittyy lähes kokonaan rahallisen voiton tekeminen (ja mitä lähempänä raaka-aineet ovat, sitä halvempaa on sen nostaminen maasta ylös). Esimerkiksi pelaaja voi kerätä Marsin pinnalta rautaa, josta hän taas voi myöhemmin kehittää arvokkaampaa terästä. Toisaalta jos teräksen luominen ei jostain syystä ole taloudellisesti kannattavaa esimerkiksi alhaisen markkinahinnan vuoksi, voi raudan myydä suoraan eteenpäin ilman jatkokehitystä (markkinahinta nousee sen mukaan, kuinka harvinaista tai haluttua tavaraa se on pelaajan ja tekoälyn piirissä, ja samalla tavalla toimii hinnan lasku). Huomioon täytyy tosin ottaa myös omat tarpeet tuotteiden kehityksessä, nimittäin esimerkiksi kalliiden tavaroiden jatkuva ostaminen markkinoilta voi tehdä todella ikävää jälkeä omalle lompakolle (ellei tuotteen hinta ole sitten naurettavan halpa). Markkinoiden lisäksi silmätikuksi täytyy ottaa oma energiakulutus. Lähes jokainen oman yhtiön rakennus vaatii jonkinlaista energiaa, joko puhdasta sähköistä virtaa, elämiseen vaadittavaa energiaa (ruoka, vesi, happi ja niin edelleen) tai sitten jotain raaka-ainetta.Varsinkin sähköä tarvitaan lähes kaikkialla ja se voi osoittautua varsinaiseksi rahasyöpöksi; jos oma firma ei tuota tarpeeksi virtaa, pelaajan velka kasvaa koko ajan (kun taas virtaa tehdään yli tarpeiden, pelaaja saa siitä rahaa pankkitililleen). Velkaa on välillä melkein pakko otettava, mutta liiallinen velka vähentää ihmisten mielenkiintoa firmaa kohtaan ja pahimmassa tapauksessa velka voi laskea firman arvoa niin paljon, että joku toinen organisaatio voi ostaa firman kokonaan itselleen. Toisin sanoen pelaajan täytyy pohtia omaa toimintaansa sekä sitä, että mihin oma bisnes nojautuu. Mainittakoon kuitenkin, että omia rakennuksia ei voi rakentaa loputtomasti: Pelaajalla on yhteensä 5 tasoa, joista jokainen taso antaa pelaajalle luvan rakentaa neljä rakennusta lisää (eli rakennuksia voi lupien kanssa rakentaa 20 kappaletta). Eli toisin sanoen pelaaja ei voi rakentaa mitään rakennuksia tai muita tuottavia koneita loputtomasti. Jälleen kerran valintoja, mutta ennen kaikkea taktisia valintoja! Tee valintoja, rakenna, luo tuotteita, myy, tee rahaa. Siinä on OTC:n perusidea pähkinänkuoressa.

Ja juuri tätä yritetään OTC:ssä välttää...
Vaikka pelimekaniikka on hyvin yksinkertainen, on sitä höystetty monilla erilaisilla lisätoiminnoilla, jotka antavat peliin huomattavasti lisämaustetta. Pelaajan täytyy esimerkiksi valita ennen bisneksen alkua, että minkälaista "operaattoria" (HQ) hän käyttää. Jokaisella operaattorilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Esimerkiksi Robotics HQ ei tarvitse elääkseen ruokaa, vettä tai happea, mutta se taas kuluttaa tavallista enemmän sähköä. Expansive HQ taas saa luvan rakentaa 5 rakennusta per tason nousu ja he tarvitsevat puolta vähemmän terästä rakennusten rakentamiseen, mutta toisaalta pankkitili tyhjenee ruoan, veden ja hapen vuoksi. Operaattorien erot eivät suoranaisesti vaikuta pelaajan toimintaan paljoa, mutta antaa sille kuitenkin suuntaa: Eikö se nyt ole loogista, että robottien avulla voi pistää rahaksi ruoalla, jota muut operaattorit tarvitsevat elääkseen?
Omaa toimintaa voi myös tehostaa muutamilla erilaisilla erikoisrakennuksilla. Hacker Arrayn avulla pelaaja voi laskea tai nostaa tietyn tuotteen markkinahintoja hetkeksi halutessaan ja Patent Laboratoryn avulla pelaaja voi patenotoida tiettyjä erikoistoimintoja vain ja ainoastaan omaan käyttöönsä. Esimerkiksi Cold Fusion -patentin avulla jokainen rakennuksesi toimii vedellä sähkön sijaan, Superconductorin avulla sähkön tuotto kasvaa 100% jokaista sähköä tuottavassa rakennuksessa, kunhan se on aivan täsmälleen oman päämajan vieressä ja teleportin avulla voit teleportata omat raaka-aineet suoraa käyttöösi, eli toisin sanoen saat tuotteet tavallista nopeammin omaan varastoon. Patentteja ei ole pakko ostaa, mutta niillä voi olla merkittävä vaikutus omalle toiminnalle.
Otteluiden jälkeen voi katsella monenlaista statistiikkaa
Mielenkiintoisin tapaus on kuitenkin mustapörssi. Sieltä pelaaja sekä tekoäly voivat ostaa kaikenlaisia hetkellisiä hyödykkeitä, joiden kohteena voi olla oma yhtiö tai jokin kollega. Esimerkiksi omaa tavaroiden tuotantoa voidaan nopeuttaa tai käydä vaikka varkailla vapaassa ruudussa, joka tuottaa jotain tiettyä raaka-ainetta. Toisaalta jos vastustaja näyttää etenevän kovaa vauhtia, niin entä jos hidastaisit vastustajaa? Entä jos jopa varastaisit hiukan rautaa vastustajan tuotannosta? Tämä on likaista peliä, mutta Offworld Trading Companyssa täysin sallittu asia. On siis turha odotella minkäänlaista oikeudenkäyntiä, jos huomaat kollegan varastavan sinun alumiinia. Näitäkään ei tietenkään ole pakko käyttää, mutta joissain tilanteissa se voi olla hyvin suotavaa. Lisäksi mustapörssi järjestää ajoittain huutokauppoja, joissa voi olla myynnissä kenties jokin rakennus, ilmainen rakennuslupa tai vaikka patentti. Lopullinen huudettu hinta tuotteesta lasketaan velkoihin. Tämä on itse asiassa melko hauska ominaisuus, nimittäin kyseessä voi usein olla pelin käännekohta: myynnissä voi olla todella merkittävä asia, mutta uskaltaako kukaan ottaa velkaa sen takia? Kuinka paljon jostain tuotteesta uskaltaa maksaa? Annanko vastustajan viedä sen kaikesta huolimatta?

Kampanja tarjoaa lisää valintoja muun muassa
siirtokuntien suhteen
Kuten selityksistä huomaa, niin Offworld Trading Company on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen, mutta se sisältää niin paljon syvyyttä, erilaisia menetelmiä ja taktiikoita, että peli on lähinnä jatkuvaa oppimista. Kyseistä asiaa tukee vielä se fakta, että pelkästään harjoittelupelimuodosta löytyy pelattavaa useampien tuntien ajaksi. Harjoittelussa kerrotaan pelin salaisuudet yllättävän hyvin sekä asiallisesti pienehkön huumorinkin avulla. Kuitenkin jos tuntuu hallitsevan pelin ominaisuudet, niin nokkansa voi pistää suoraan kampanjaan, Skirmishiin (kahakka), moninpeliin tai päivän haasteeseen. Kampanja perustuu seitsemään erilaiseen vaiheeseen, joissa pelaajan täytyy nostaa oman yhtiönsä arvoa välttäen velkaa, mutta samalla ostaen siirtokunnilta eräänlaisia "työrakennuksia". Eniten tällaisia rakennuksia ostanut voittaa kyseisen kierroksen ja näin ollen solmii kyseisen siirtokunnan kanssa erikoissopimuksen, jolloin firma on johtava yritys kyseisellä paikalla. Pelaajan mahdollisesti selvittyä seitsemänteen vaiheeseen alkaa niin sanottu finaalikahakka eli "Skirmish", josta on myös oma pelimuotonsa. Tässä vaiheessa pelaajan täytyy saada ostettua toisilta firmoilta "varastoja". Tietyn verran varastoja hankittua pelaaja voi ostaa toisen firman pelaajan pelistä pois, jolloin ostettu pelaaja on hävinnyt ja varastot tuottavat rahaa toisille pelaajille. Eli toisin sanoen viimeinen vielä oman firmansa omistava pelaaja on voittanut koko pelin. Moninpeli ja päivän haaste perustuvat vielä juuri tähän kyseiseen Skirmishiin, eli varastoja päästään ostamaan urakalla. Pelattavaa löytyy lähes loputtomasti, ja mikä tekee Offworld Trading Companysta hauskan on se, että yksi ns. ottelu ei kestä kauaa. Yksi ottelu on nimittäin keskimäärin noin 15-20 minuuttia pitkä, eli kyseinen peli sopii hyvin pikaiseksi strategiahampaan kolotuksen lievittäjäksi. Lisäksi jokaista ottelua voi muokata haluamakseen vaikka vastustajan määrän, aloitusrahan ja tietenkin vaikeustason myötä. Vaikeustasotkin ovat hyvin tehty, nimittäin helpollakin tasolla vastustajat voivat yllättää useita kertoja, vaikka kovimmat bisnesmiehet ja -naiset melko varmasti voiton vievät näillä alemmilla asteilla. Huomioitavaa tietenkin on, että erilaisten asetuksien kanssa myös otteluiden kesto pitenee, eli joidenkin asetuksien myötä 20 minuuttia voi muuttua jopa yli 40 minuutiksi.

Bisnes pyörii ja kaikki on hyvin
Offworld Trading Company on yllättävän hyvä peli sisällöltään ja sen syvyyden vuoksi, mutta se osaa yllättää myös muualla. Graafisesti peli muistuttaa hyvin paljon Civilizationeita (joka johtuu todennäköisesti siitä, että peliä on ollut tekemässä Civ 4:sta tuttu Soren Johnson) ja on näin ollen hyvin upean näköinen. Kuitenkin miksi halusin nostaa asian esille on se, että grafiikassa on otettu huomioon myös värisokeat ihmiset. Asetuksista nimittäin voi vaihtaa pelin grafiikat juuri tietyn värisokeuden omaavalle ihmiselle sopivaksi, jotta pelaaminen luonnistuisi hyvin myös heillä. En ole värisokea, mutta kyseessä on mielestäni niin hieno ominaisuus, että se ansaitsee jo omat aplodinsa, varsinkin kun kyseistä ominaisuutta näkee todella harvoin pelien maailmassa. Grafiikan lisäksi musiikki on hyvin toimivaa ja sopii avaruus- ja bisnesteemaan. Monesti musiikki jää melkein kokonaan huomioimatta muun puuhan vuoksi, mutta kiireisimmissä tilanteissa korvakäytäviin kulkeutuvat soinnut tuntuvat jopa ajoittain tekevän psykologisessa mielessä lisää paineita. Soundtrackin voidaan siis sanoa onnistuneen paremmin kuin hyvin.

OTC on toimiva paketti, josta on oikeastaan melko vaikeaa löytää mitään ikävää puolta. Jokainen asia tuntuu olevan hiottu aivan loppuun asti, jotta pelaaminen olisi hauskaa ja ennen kaikkea pelimekaniikaltaan toimivaa. Toki tässä voitaisiin alkaa kritisoimaan pelin finanssipuolta jopa liiallisen yksinkertaisuuden takia, mutta juuri se yksinkertaisuus on pelin suola. Offworld Trading Company tarjoaa nopeatempoista ekonomiaan perustuvaa RTS-strategiaa Marsin pinnalla, eikä se yritä edes olla mitään muuta. Pelin äärellä jokaisen pelaajan sisällä syttynee oma sisäinen kapitalisti, joka saattaa vielä jäädä jopa koukkuun Marsin melko karuihin maisemiin.



ARVOSANA

9


Positiivista:

+ Peli on simppeli, mutta sisältää hurjasti syvyyttä
+ Nopeatempoisuus
+ Asetuksissa mahdollisuus muuttaa grafiikkaa värisokealle sopivaksi

Negatiivista:

- Tarjoaa lähinnä vain "sitä samaa", jonka vuoksi 
peli ei välttämättä sovi kaikille


Gameplay -traileri:





Kiitos arvostelukappaleesta!







Kommentit

  1. Hei hieno arvostelu! Todella kattavasti kerrottu pelistä ja pääsin hyvin sisään pelin meininkiin. :) En tästä ole ennen kuullut enkä ihan kamalasti ole vielä pelannutkaan Strategiapelejä, mutta jotenkin ne silti kiinnostaisivat. Haluaisin osata pelata hyvin näitä ja kehittää kykyjäni Strategia peleissä. :) Kuulosti kuitenkin jollain tapaa hieman hankalalta (eikä näiden kuulukaan olla mitään helppoja) mutta pelaamallahan sitä oppii. En silti nyt ryntää ostamaan tätä, mutta pistän korvan taakse, jos tulee fiilis, että uskaltaisin lähteä kokeilemaan jotakin uutta Strategiapeliä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) On mukavaa kuulla tuollaista palautetta, kun kirjoittaja itse kuitenkin näkee tekstinsä aina erilaisessa valossa kuin lukija.

      Strategiapelit ovat kyllä useimmiten haastavia, mutta niissä on kuitenkin se valoinen puoli, että perusmekaniikka on yleensä melko simppeli. Oikeastaan niitä voidaan hyvin verrata strategiapelien kantaisään eli shakkiin: useat tietävät pelinappuloiden tavalliset siirrot (esim. hevonen kulkee ns. L-rataa tai lähetti liikkuu viistoon), mutta harvemmat taas osaavat sen erikoissiirtoja (esim. "linnoitus" tai "ohestalyönti"). Vaikka useammat eivät ole edes ikinä kuulleet tuollaisesta, ei se silti ole estänyt voitokkaita otteluita ja hauskanpitoa :D

      Sama asia on sitten videopelimuodossakin: perusasioilla pääsee jo pitkälle ja kaikki ylimääräinen oppiminen on vain plussaa. Oikeastaan strategiapelit ovatkin jatkuvaa oppimista, kun niitä voi pelata niin monella eri tavalla.

      Jos joskus innostusta löytyy tähän genreen, niin tämä OTC on todella hyvä ratkaisu siihen. Civilization V on kanssa mukava teos strategioiden aloittamiseen. XCOM 2- pelistä kun tykkäsit, niin voisin jopa suositella Skulls Of Shogunia, joka usein löytyy alennuksista ihan muutamalla hassulla eurolla. Vaihtoehtoja on monia, mutta länsinaapuri Paradoxin itse kehittämiä strategioita en välttämättä suosittelisi heti alkuun. Ne ovat kyllä loistavia, mutta niissä on myös oma aitansa ylitettävänä (melko usein) :/

      Poista
    2. Olen kyllä shakkia pelannut, muttei nuo termit sanonu yhtään mitään. :D Mutta nimenomaa on silti ollu hauskaa ja onnistumisia senkin parissa. ;D

      Kyllä Xcom 2 oli tosi kiva ja sen kautta enemmän alkoi vähän kiinnostamaan enemmän strategiapelit. Ensimmäinen vuoropohjainen taistelu tuli käytyä child of light pelissä jonka pelasin reippaasti läpi. Tämän myötä heräsi innostut vuoropohjaisia taisteluita kohtaan ja osaksi tämän ansiosta myös uskalsin Xcomiakin lähteä kokeilemaan, kun oli myös vuoropohjaista toimintaa.

      On kiva tutustua uusiin peleihin ja tuntuu kohta että tykkään kaikesta mitä pelaan! :D Siksi on tosi kiva täältä sinun blogista aina bongata näitä erilaisia pelejä, mistä en ole ennen kuullutkaan mitään! Kiitos ehdotuksista. :)

      Poista
    3. Ole hyvä!

      Hienoa kuulla! Osaksi tässä teenkin tätä blogia juuri sen vuoksi, että saa nostettua jollain tasolla (hyvin pienellä tosin) näitä ns. "varjoon" jääviä mielenkiintoisia pelejä. Toinen syy on tietenkin se, että tämä on todella hauskaa :D

      Poista

Lähetä kommentti