Depth (Arvostelu)





  • Kehittäjä: Digital Confectioners
  • Julkaisija: Digital Confectioners
  • Julkaisupäivä: 3.11.2014
  • Alustat: PC
  • Pelattu: PC
  • Kotisivut: http://www.depthgame.com/
  • Ikäraja: PEGI 18


Räiskintäpelit ovat kenties tämän hetken kuuminta rautaa pelimarkkinoilla. Kyseisen genren tapaukset tuntuvat herättävän eniten puheenaiheita, se herättää yleisesti kiinnostusta ja näiden pelien ääreen astelevat myös ne silloin tällöin pelejä pelaavat henkilöt. Ei ole siis ihme, että räiskintäpelien kirjo on todella laajaa nykypäivänä. Allekirjoittanut kuitenkin kuuluu siihen ryhmään, joka sinäänsä tietyllä tasolla tykkää pelata räiskintöjä, mutta tämän genren peleistä taas todella harva teos loppujen lopuksi herättää kiinnostusta. Kiinnostusta kuitenkin herätti merenalaiseen maailmaan uiva Depth ja olen myös iloinen, että päätin sukeltaa mukaan tähän haivaaraan.

Depth on vedenpinnan alapuolelle sijoittuva räiskintäpeli, jossa sukeltajat ja hait ottavat toisistaan mittaa. Pelimuotoja Depthissä ei ole montaa, nimittäin erilaisia variaatioita on vain kaksi kappaletta: Blood And Gold, joka on mielestäni koko pelin suola sekä Megalodon Hunt. Megalodon Huntissa yksi pelaaja ohjastaa suurta ja legendaarista Megalodon -haita, ja viiden muun sukeltajan (eli muiden pelaajien) tarkoituksena on saada kyseinen luonnonkappale hengiltä, ennen kuin Megalodon pääsee kunnolla lihan makuun. Se, kuka onnistuu saamaan Megalodonin pois pelistä muuttuu itse Megalodoniksi ja pääsee täten hurjastelemaan eri tavalla kuin ennen. Voittaja on se, kuka saa ensiksi 20,000 pistettä. Blood and Gold taas on neljän sukeltajan ja kahden hain välinen ottelu, jossa voiton saaminen onnistuu muutamilla eri tavoilla. Sukeltajat voivat voittaa pelin siten, että he saavat aarrearkkuja avaavan S.T.E.V.E. -laitteen takaisin merenpinnan yläpuolelle, joka käytännössä tarkoittaa ajan kautta saatavaa voittoa. S.T.E.V.E.n voi saada kulkemaan ns. nopeammin keräämällä maasta erilaisia aarteita ja heittämällä niitä kyseiseen laitteeseen. Samalla pelaaja saa hiukan rahaa erilaisten tarvikkeiden ostoon (esim. uusia aseita, lisälaitteita, hyötytarvikkeita jne.). Ei niin yllättäen hait pystyvät pysäyttelemään S.T.E.V.E.ä tönäisemällä sitä, jolloin sukeltajien täytyy käydä korjaamassa laite matkan jatkamiseksi. Toinen tapa saada sukeltajille voitto on yksinkertaisesti saada 30 kertaa hai hengiltä. Hait taas saavat voiton kanssa saamalla sukeltajat hengiltä 30 kertaa, mutta toisin kuin sukeltajilla, niin kyseinen tapa saada voitto on haiden tiimille ainoa. On siis aika teroittaa terävät hampaat ja lähteä metsästysreissulle.

Yksinkertaisuudessaan Depth on tässä. Peli ei ehkä tarjoa pelimuotojen määrän kautta erilaisia kokemuksia, mutta jokainen ottelu on tästä huolimatta täysin erilainen. Lisäksi Depth voi tuntua pienemmän luokan Evolvelta, mutta on tästä huolimatta täysin omanlaisensa tapaus, joka sisältää tunnelmaa, jota harvassa räiskintäpelissä on enää. On ajoittain jopa hyvin ahdistavaa pelata sukeltajana paikassa, jossa näköetäisyys sakean veden myötä ei välttämättä ole mitään maailman parasta ja tiedät haivaaran olevan jatkuvasti päällä. Onneksi kuitenkin hain lähistöllä olo paljastetaan äänimerkillä, mutta kun tämä varoitusääni on voimistuva sydämentykytys, niin se ei hirveästi laske päällä olevaa jännitystä. Hailla pelatessa ei tosin synny samanlaista jännitystä, mutta toisaalta silloin tuntee olonsa merten kauhuksi, joten ehkä sitä jännitystä ei pidä silloin olla. Olkoon kummassa joukossa tahansa, niin Depthin tunnelma on lähes ottelussa kuin ottelussa katossa. Tosin tunnelma voi laantua helposti, jos tiimit eivät ole yhteen pelaavia. Depth on nimittäin todella tiimipainoitteinen peli, ja jos kaikki alkavat sooloilemaan omassa tai vastustajan joukkueessa, niin henkiä alkaa menemään jatkuvasti, eikä mitään tunnelmaa kerkeä edes syntymään. Oikeastaan sellaiset ottelut eivät ole edes hauskoja, mutta saapahan silloin harjoitusta. Jos kuitenkin kaikki osaset loksahtavat paikoilleen, kuten useimmiten käykin, niin silloin syntyy kunnon tunnelmallista tuoksintaa. Kiitos tästä kuuluu Depthin loistavalle äänimaailmalle, pelityylille sekä graafiselle esitystyylille.

Vaikka tunnelma on Depthissä omaa luokkaansa, niin mukana on muitakin itseäni innostavia asioita, jotka saa minut tykkäämään tästä pelistä. Ensinnäkin, vaikka tämä teos on loppujen lopuksi todella nopeatempoista, niin se sisältää yllättävän paljon taktisuutta. Esimerkiksi hailla pelatessa pelaaja pystyy hämäämään toisia luomalla erilaisia ääniä tyrkkimällä heikkoja seiniä tai yksinkertaisesti menemällä niistä suoraan läpi sukeltajien kimppuun. Tietenkin jos vielä pinna kestää, niin vaaniminen on aina vaihtoehto ja useimmiten vielä hyvä sellainen, tosin sitä vain näkee todella harvoin (Depthissä on paljon mahdollisuuksia myös stealthimaiseen pelityyliin). Haiden kohdalla taktiikkaan vaikuttaa vielä itse hain laji, nimittäin pelin jokaisella hailajilla on oma erikoiskyky: kettuhailla on esimerkiksi pitkä pyrstöevä, jonka heilumisella se voi aiheuttaa jonkin verran vahinkoa lähiympäristöön, valkohai ottaa vähemmän osumaa juggernaut -kykynsä ansiosta sen ollessa päällä ja tiikerihain on mahdollista liikkua alueella keneenkään huomaamatta, vaikka alueella olisi jonkinlainen haitutka (toki sukeltajat voivat itse nähdä tiikerihain). Sukeltajilla taas löytyy ehkä enemmän taktisuutta erilaisten välineiden myötä, mutta niitäkin pitää sitten osata oikeasti käyttää, jotta niistä hyötyisi. Aseita löytyy aina harppuunasta pistooliin kuin kivääriin ja niitäkin pystyy parantelemaan erilaisilla tähtäimillä ja luodeilla (esim. jotkut luodit voivat sisältää myrkkyä tai aiheuttaa tavallista enemmän verenvuotoa haissa). Sukeltajien on vielä mahdollista ostaa muita hyödykkeitä, niin vesimiinoja, ensiaputarvikkeita kuin vaikka erilaisia laitteita, jotka voivat esimerkiksi huonontaa haiden aisteja (eli hait eivät tiedä sukeltajien tarkkaa sijaintia). Vaihtoehtoja on niin paljon, että täten syntyy myös paljon erilaisia pelityylejä ja tästä taas kehittyy monia eri taktiikoita. Tämä on taas osa syy siihen, miksi jokainen ottelu tuntuu oikeasti erilaiselta.

Depthissä on paljon hyvää ja se on oikeasti mukavaa räiskintää, mutta siinä on muutamia heikkoja puolia. Heikkoja puolia ei oikeastaan löydy itse pelillisestä puolesta, vaan enemmänkin sisällöstä. Kuten aikaisemmin totesin, niin pelimuotoja on vain kaksi kappaletta, Vaikka Blood and Gold on aivan loistavaa toimintaa ja Megalodon Hunt sellaista ihan ok -tason mäiskettä, niin olisi mukavaa saada edes muutama pelimuoto vielä mukaan, vaikka sellaiset pari kappaletta. Mukana voisi esimerkiksi olla eräänlaista sukeltajat vs. sukeltajat vs. hai -meininkiä (vrt. Arkham Originsin multiplayer), joka toisi ainakin omasta mielestäni Depthiin heti paljon enemmän syvyyttä. Toisaalta jonkinlaisia selviytymispelimuotojakin olisi hienoa nähdä tai vaikka jonkinlaisia minipelimuotoja, jotka voisivat toimia hyvin esimerkiksi kavereiden kesken. Vähäisyyttä ei ole pelkästään pelimuodoissa, vaan myös pelin kentissä. Depthissä on kyllä seitsemän erilaista karttaa, joka on itsessään iso määrä verrattuna moneen muuhun räiskintään. Jokainen jo olemassa oleva kenttä on oikeasti erilainen verrattuna toisiinsa, mutta silti sitä kaipaisi muutamia uusia kenttiä, jotka loisivat peliin uutta verta. Ennen Depth on saanut kritiikkiä myös pelin sisältämien skinien (niin hahmojen kuin varusteiden) vähyydestä, mutta ainakin viime aikoina on mukaan tullut aika paljon uusia tyylejä kustomointiin, joten en koe ainakaan sitä pelin heikkona puolena. Ehkä sitä kohta Digital Confectionersin puolella astuttaisiin niihin uusiin pelimuotoihin?

Depth on tunnelmallista räiskintää meren alla, josta löytyy niin taktisuutta, nopeatempoisuutta kuin stealthia. Ohjailemaan pääsee niin ihmisillä kuin eri hailajeilla, joten lähtökohtaisesti jokaiselle on jotakin, varsinkin kun Depth antaa mahdollisuuden moneen erilaiseen pelityyliin. Harmillinen puoli vain on, että kaikesta hyvyydestään huolimatta ongelmaksi koituu sisältö. Depth vaatii vielä itseensä jotain, jotta siitä kehittyisi oikeasti kunnon kilpailija isoimpien räiskintöjen viereen. Teos on jo nyt melko hyvä, mutta sisällön vähyyden vuoksi peli menettää todella paljon potentiaalia, mikä on todella ikävä asia. Tästä huolimatta Depth tarjoaa kuitenkin hauskaa viihdettä, josta ainakin minä sekä moni muu pitää. Peliä ei ole vielä moni pelaaja löytänyt (pelaajia on kyllä tästä huolimatta Depthissä ihan mukava määrä), mutta sisällön määrän noustessa uskon tämänkin asian muuttuvan.



ARVOSANA:

8


POSITIIVISTA:

+ Todella tunnelmallista räiskintää
+ Pelillisesti ja mekaanisesti todella sujuvaa
+ Hyvin tasapainotettu peli


NEGATIIVISTA:

- Suurin ongelma on sisällön vähyys, joka näkyy esimerkiksi pelimuotojen määrässä (2 kpl).




Depth "Blood and Gold" -traileri:


Kommentit