Metal Gear Survive - Vai selviääkö sittenkään? (Blogi)


Hideo Kojiman ja Konamin välinen nokkapokka oli viime vuoden kenties yksi seuratuimmista ja eniten suuttumista aiheuttanut aihe näin pelikulttuurin suurien aaltojen joukossa. Kuten kaikki tietävät, niin Kojima on jo pidemmän aikaa pyörinyt uuden studionsa kimpussa, kun samaan aikaan Konami suunnitteli tulevaisuutta Kojiman elämäntyölle, pelisarja Metal Gearille. Ilmeisesti pachinkot ja Ford -mainokset eivät riittäneet Japanin yhdelle tunnetuimmalle pelifirmalle, vaan nyt jo loppuneen Gamescomin aikana paljastettiin täysin uusi Metal Gear -peli, joka saa jo usealla eri tasolla kyyneleen silmään, siis lähinnä ikävämmällä mielellä: Miltä kuulostaisi Metal Gear Survive?

Kyseessä on neljän hengen kesken pelattava co-op -kokemus, jossa on stealth -ominaisuuksien avulla selvittävä eräänlaisesta zombie-aallosta. Peli kuuluu vaihtoehtoiseen todellisuuteen, mutta aikajanallisesti se sijaitsee silti täsmälleen Ground Zeroesin jälkeisessä ajassa, oikeastaan se alkaa juuri sen lopusta. Sinäänsä vaihtoehtotodellisuus on hyvä veto, koska olisihan se ollut aikamoinen kuolinisku Konamille faneilta päin, jos he olisivat astelleet noin vain pyhään Metal Gear -kaanoniin, joka on lähtenyt täysin Kojiman mustekynästä. Tämä hyväksyttäköön, varsinkin jos Metal Gear -pelejä halutaan vielä tehdä. Survive ei tule edes kantamaan täysin uuden AAA-pelin hintaa, joten tällaiset ns. spin-off -pelit hyväksyn näin Metal Gear -fanina myöskin, koska itse kaanoniin ei tultu koskettua. Kuitenkin Survive vaikuttaa idealtaan niin kulutetulta, että kyseisen pelin sukissa on jo valmiiksi kulumien myötä syntyneet mukavan kokoiset reiät. Mitä ihmettä siellä Japanin päädyssä nyt oikein ajatellaan?

Vastaus on yksinkertainen: korporaatiopolitiikka. Jos firma on saanut käsiinsä suurta suosiota omaavan brändin, niin totta kai sitä hyödynnetään. Millä tavalla saataisiin vielä nopeasti sitä pätäkkää pankin tilille? No, työnnetään sarjaan mukaan suosittuja aiheita, jotka ovat juuri tällä hetkellä pinnalla, ja siinä on valmis paketti nyhtämään rahaa. Metal Geariin onkin siis työnnetty co-op selviytymistä ja zombeja, joita ei ilmeisesti julkaisijoiden mielestä näytä markkinoilla olevan liikaa (itselläni zombit valuvat jo korvista ulos, kun puhutaan pelien aiheista...). Idea on niin kasuaali, että käytännössä pelillä ei ole mitään tekemistä edes itse Metal Gearin kanssa, kunhan se brändin nimi on saatu kanteen mukaan luomaan kiinnostusta. Itse asiassa kyseisen pelin kanteen olisi voinut lyödä ihan minkä tahansa muun Konamin omistaman pelin nimen, eikä mitään eroa huomattaisi. Silent Hills Survive? Castlevania Survive? Melkeinpä kaikki menisi. Kyseinen peli ei välttämättä tulisi menestymään omana brändinään, mutta vähintäänkin pieni taloudellinen voitto saadaan toisen brändin nimeä kantamalla, varsinkin vielä sellaisen, joka on viime aikoina ollut pinnalla syystä kuin toisesta.

En ole ärtynyt siitä, että Metal Gear -sarjaan on tulossa uusi peli. Tämän kaltaiset spin-off -pelit olivat vain ajan kysymys, enkä koe niitä itsessään millään tavalla loukkaavina Kojiman elämäntyötä kohtaan. Se kuitenkin ärsyttää, että Metal Gearin sydän eli se, mistä sarja tunnetaan, on heitetty kaatopaikalle kuin mikä tahansa roska. Metal Gearin historiassa on kyllä nähty kaiken maailman erikoisia olentoja, niin parasiiteillä paranneltuja sotilaita, iholla yhteyttäviä ihmisiä, venäläinen ilmassa leijuva mielenhallitsija, romanialainen vampyyri, mehiläisiä hallitseva neuvostoliittolainen, skandinaavialainen mustelakalamaiseen stealthasuun pukeutunut nainen, muutamia cyborgeja kuin jättimäisiä robotteja... Oikeastaan lista on loputon, joten zombien ei luulisi hirveästi haittaavan, todetaan niiden vain liittyvän jotenkin nanoteknologiaan. Kuitenkaan homma ei ole ihan noin yksinkertainen. Aikaisempien outouksien olemukset, syyt ja historia olivat melko hyvin selitettyjä,  vaikka niissä ei välttämättä aina ollut edes mitään päätä tai häntää. Näillä surviven zombeilla tuskin on mitään tällaista, vaan ne ovat vain heitetty mukaan luomaan jännittävyyttä co-op -kokemukseen. Jonkinlaiset zombimonsterit kun uppoavat kansaan kuin veitsi lämpimään voihin. Nämä monsteritkin vaikuttavat juuri sellaisilta, mitkä saattaisivat löytyä melkein mistä tahansa muustakin pelistä, vaikkapa jostain Resident Evilistä, seuraavasta the Last of Usista tai kenties jopa Evolvesta.

Nämä ongelmat tuovat esille sen, ettei Metal Gear Survive näytä tuntuvan ollenkaan Metal Gearilta. Peli olisi varmasti rehellisesti sanottuna mielenkiintoisempi, jos zombit olisivat vaikka vaihdettu suoraan XOF -joukkoihin (jos siis pelin olisi pakko sijoittua Ground Zeroesin ja Phantom Painin välimaastoon). Tai vastassa olisi voinut olla vaikka ihan joku täysin uusi ihmisiä sisältävä sotilaskoukko.  Tällöin mukaan olisi saatu huomattavasti enemmän Metal Gear -henkeä, ja täten co-op -meno voisi olla jopa todella hyvä lisä sarjan pelikategoriaan. "Selviydy tarkasti vartioudulla vihollisalueella ja pääse kohteeseen X" kuulostaa huomattavasti mielenkiintoisemmalta ja jollain tasolla syntyisi myös sitä Metal Gear -henkeä. Näillä tämän hetken infoilla tätä kyseistä henkeä ei tunnu olevan, vaan nyt vain aivan rehellisesti sanottuna ratsastetaan brändin nimellä. Tämä on nyt vähän sama kuin ilmoitettaisiin, että Star Wars: Battlefrontiin tulisi DLC, jossa päästäisiin räiskimään epäkuolleita kloonisotureita vastaan tai Assassin's Creedissä päästäisiin seikkailemaan Japanin historiallisessa Bakumatsu -aikakaudessa, jonka kaaokset olisivat kuvatttu zombie-kaaoksella. Eikö tämä kuulostakin todella väärältä brändien suhteen? No, tämä tapahtui nyt eräällä tavalla Kojiman Metal Gearille.

Metal Gear Survive ei ole vielä ilmestynyt, joten tässä vaiheessa on vielä paha sanoa, onko peli itsessään huono vai hyvä. Vaikka Surviven teema ja aihe herättää närää melko laajastikin pelaajakunnassa (myös itselläni tätä on herännyt), niin peli voi itsessään olla oikeasti jopa ihan hyvä ja toimiva. Tämän vuoksi voi olla mahdollista, että tämäkin teos saattaa jollain tasolla tulla arvosteluun tänne blogiinkin. Kuitenkin sarjan vieminen hyvin erikoiseen suuntaan saa jo tässä vaiheessa allekirjoittaneen suunnalta "en hyväksy" -merkinnän. Kyllä, kyseessä ei ole sarjan jatkoa Solid-, Revengeance- tai niille muutamille mobiilipeleille, mutta täysin jyrkkiä käännöksiä ei kuitenkaan kannattaisi minkään sarjan kohdalla tehdä, koska ne eivät yleensä pääty hyvin. Olkoon pelin genre tai tyyli mikä tahansa, niin sarjan punainen lanka kannattaisi kaikesta huolimatta säilyttää, Konami.










Kommentit