Sid Meier's Civilization VI (Arvostelu)






  • Kehittäjä: Firaxis
  • Julkaisija: 2K
  • Julkaisupäivä: 20.10.2016
  • Alustat: PC
  • Pelattu: PC
  • Kotisivut: https://civilization.com/
  • Ikäraja: PEGI 12


Jälleen on tullut sen aika, kun yhdeksi parhaimmaksi strategiapelisarjaksi nimetty Civilization sai jälleen uuden pelin, tällä kertaa kantaen perässään lukua numero kuusi. Sid Meier on tehnyt loistavaa työtä sivilisaatioiden parissa jo vuosien ajan, mutta muutamat aikaisemmat pelit (Beyond Earth ja V) ovat hiukan saaneet kuraa niskaan vähän syystä kuin toisesta. Sivilisaatio Viisi sai huutia vanilla -version yleisistä puutteista ja muutamista bugeista (lisäosat ja päivitykset kuitenkin korjanneet asian) ja Beyond Earth taas käytännössä oli vain modattu versio V:stä. Miten siis VI onnistuu korjaamaan uskon fanikuntaansa - Vai onnistuuko korjaamaan ollenkaan?

Kerrotakoon tähän väliin Civilization -pelien idea, jos täällä vielä on joku, joka ei Civilizationia tunne. Kyseessä on vuoropohjainen strategiapeli, jossa tarkoituksena on luoda oma sivilisaatio ja kehittää sitä aina kivikaudesta tulevaisuuden ihmeisiin.  Tavoitteena on saada aikaan johtava valtio jossain asiassa, ja ensimmäisenä tähän pisteeseen päässyt valtio voittaa pelin. Tämä tekeekin Civilizationista mielenkiintoisen, kun voiton saamiseen ei periaatteessa tarvitse sotia lainkaan, mikä osittain on hyvin harvinaista monissa strategiapeleissä. Voiton voi kyllä saada sotimalla, mutta jos kaipaa rauhallisempaa tapaa voittaa, niin voiton voi napata plakkariin myös kulttuurin, tieteen kuin vaikka uskonnon kautta. Maailmaa kun voi johtaa monella eri tavalla, eikö vain?




Tällaista ideologiaa on Civilization kantanut mukanaan koko sarjan iän aikana. Kysymykseksi useasti herääkin, että kuinka tällaista peliä sitten voi kehittää eteenpäin? Mitä kaikkea uutta peliin voi lisätä? Entä mitä voi muuttaa? VI osaa osoittaa, että muutoksia voi tehdä, ja vieläpä parempaan suuntaan.

Sivilisaatiota luodessa yllättäen joutuu tekemään myös kaupunkeja. Kaupungeista kehittyy maakuntia ja maakunnista kehittyy valtioita. Maakuntia ei kuutosessa nähdä, mutta kaupungit ovat todella isossa roolissa. Aikaisemmin kaupungit kehitettiin aina yhteen ruutuun, johon sitten ängettiin mukaan kaikki mahdolliset rakennelmat. Kuutosessa kaupungit muuttuvat massiivisemmiksi, kun kaupungit kasvavat yli ruutujen. Kaupungilla on oma keskustansa, mutta esimerkiksi jos kaipaa kaupungilleen omaa tiedekuntaa, niin viereiseen ruutuun täytyy sitten rakentaa oma tiedekampus. Näin ollen kaupungeista tulee isompia ja se osittain luo enemmän tunnetta siitä, että "tämä on nyt meitsin kaupunki, ei kenenkään muun". Samanlaista toimintaa on myös sivilisaatioista tuttujen ihmeiden rakentamisessa: nekin tulevat yhteen omaan ruutuun, mutta "ihmeen" rakentaminen vaatii myös tietynlaisen maaston. Eli enää ei voi rakentaa pyramideja jäätikölle ja niin edelleen. Tämä ei ole ehkä reilua sattumanvaraisten karttojen vuoksi muita pelaajia vastaan pelatessa, mutta elämä on. Ruutujen kanssa on muuten muitakin muutoksia, kun yhteen ruutuun voi nyt laittaa useampia taisteluyksiköitä, lähinnä siis yhteen ruutuun voi mennä perinteinen taistelijayksikkö sekä sitten tukiyksikkö. Eli lyhyesti sanottuna tietynlainen paluu Civ 4 -pelin taisteluihin.

Merkittävä muutos on myös kehityispuissa. Civilization 6:ssa on kaksi erilaista puuta: perinteinen teknologiapuu, joka avaa erilaisia keksintöjä ja toimintoja (eli esimerkiksi raudan käyttö, merenkulku, lentäminen ja niin edelleen) sekä sitten on eräänlainen ideologiapuu, joka omalla tavallaan kehittää oman sivilisaation kulttuuria ja täten avaa samalla erilaisia hallitusmuotoja. Tämä on oikeasti hyvä uudistus, nimittäin olisi hyvin outoa, jos yhtäkkiä demokratiaa vuosituhansia suosinut valtio päättäisi yhtäkkiä vain tulla diktatuuriksi. Eli toisin sanoen tähän puuhaan on saatu kasattua enemmän punaista lankaa ja hyvä niin. Lisäksi tiettyyn suuntaan meneminen antaa pelaajalle juuri siihen suuntaan menemiseen apua antamalla kehityspisteitä. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jos pelaaja tähtää koko aika tieteeseen liittyviin objekteihin, niin suurella todennäköisyydellä peli antaa hiukan apua tähän toimintaan esimerkiksi lyhentämällä tieteeseen liittyvien tekonologiapuun osien "keksimisen" -aikaa (eli suomeksi lyhentää tietyn asian saamiseen vaadittavia vuoroja).

Iso ero edeltäjäänsä on myös pelin ulkoasu. Civilization VI nojaa melko paljon sarjakuvamaiseen tyyliin, joka oikeastaan on ihan hauska ja upean näköinen ensimmäisistä epäilyistäni huolimatta pelin paljastuksen aikoihin. Muutenkin sarjakuvamaisuus tulee pelissä ilmi esimerkiksi yksiköiden liikkeissä: taistelut ovat välillä melko koomisen näköisiä ja rakentaja -yksiköt korjaavat rikkoontuneita rakennuksia kuin mikäkin nopeaveikko Väiski Vemmelsääri -animaatiosta. Kyseinen asia on hyvin pieni lisä, mutta yllättävän tärkeä: Se keventää tunnetta huomattavasti enemmän kuin realistisempi meno ja se samalla muistuttaa, että tässä on tarkoituksena pitää hauskaa. Peliähän tämä vain on (ajatelkaa tuo siinä vaiheessa, kun Gandhi uhkailee teitä ydinaseilla omassa pelissänne...).


Persoonallisuutta on tuotu esille myös muiden sivilisaatioiden hallitsijoissa. Jokainen hallitsija on oikeasti omanlaisensa persoona niin puheen, toimintansa kuin elekielen kautta. Ei niin yllättäen tämä tuo kivasti lisää mielenkiintoa peliin, kun jokainen vastaantuleva hahmo ei ole täysin samanlainen kuin se aikaisempi uusi tuttavuus. Muutenkin hahmot tuntuvat keljuilevan ja tekevän yhteistyötä järkevämmin ja totuudenmukaisemmin kuin aikaisemmissa sivilisaatioissa. Jos joku sivilisaatio on esimerkiksi buddhalainen ja hyvin uskonnollinen muuten, niin voi hyvin olla, että se joutuu herkemmin tukkanuottosille esimerkiksi toiseen uskontokuntaan kuuluvan sivilisaation kanssa. Nämä yhdistelmät tosin aiheuttavat välillä hyvin erikoisia tilanteita, joiden syntymistä ei pysty edes aina logiikalla keksimään. Toisaalta maailma on välillä hullu paikka... No kuitenkin, tällaisia persoonallisia yhdistelmiä on monia ja hyvä niin: löytyypähän pelistä sitten paljon uudelleenpelaamisen iloa.

Kaikin puolin voin todeta, että Civilization VI on oikeasti onnistunut tapaus ja hyvä niin: Itselleni kun oli jo hiukan kehittynyt epäilyksiä Civilization -sarjan tulevaisuuden suhteen. Civ 6 toimii hyvin ja sen parissa kuluu jälleen tunti kuin toinenkin, eikä pelistä itsestään löydy hirveästi valittamista. Lähinnä suuret valituksen aiheet ovat välillä tapahtuvat tekoälyn oudot ratkaisut ja joskus jopa sen tyhmyys. Harvemmin tämä kuitenkaan haittaa, kun pelin osa-alueet ovat yleisesti todella korkealla tasolla. Täydellinen peli Civilization VI ei ole, mutta sitä kohti se on kuitenkin tähtäämässä ja siihen pisteeseen pääsemiseen Civ 6 tulee melko varmasti saamaan paljon ladattavaa lisäsisältöä. Ei sen puoleen, uskon pelkän tämän vanilla -version kuitenkin olevan jo sen verran hyvä, että sisältöä riittää moniksi tunneiksi, ehkä jopa vuosiksi. One more turn, kuten Civin mainoskampanjassa kuului.



ARVOSANA:

9

POSITIIVISTA:

+ Kaupunkien kehitys muutettu loistavalla tavalla paremmaksi
+ Pelissä on jo julkaisun aikana paljon sisältöä
+ Persoonallisuutta löytyy vaikka muille jakaa


NEGATIIVISTA:

- Tekoäly tekee välillä tyhmiä ratkaisuja
- Tekoäly tekee välillä myös tekoja, jotka eivät oikein käy järkeen
- Pelissä on paljon hyvin pieniä muutoksia, joista osan voisi selittää paremmin


Pelin julkaisutraileri:




Kiitos arvostelukappaleesta!


Kommentit

  1. Hyvä teksti! Itsehän vasta pääsin tutustumaan civilization pelisarjaan, kun hommasin uteliaisuuttani sen viitosen. Ihastuin peliin (vaikken sitä osaakaan vielä pelata hyvin) ja tämä uusin civi kyllä kiinnostaisi! Vielä en tiedä milloin itse tämän hommaan, mutta uskoisin kuitenkin jossakin välissä tämän löytyvän omasta pelikokoelmastani. Strategiapelit kiinnostavat ja haluaisin osata niitä paremmin pelata, mutta harjoitus tekee mestarin ja pelaamalla oppii. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Civ 5 on ihan hyvä hankinta ja itse pelisarja on muutenkin kokeilemisen arvoinen. Kannattaa tämä Civ 6 jossain vaiheessa kanssa kokea, mutta jos Civ 5 on vasta korkattu, niin kannattanee siihen panostaa ensin ennen tähän kutoseen siirtymistä. Viitosessa kun sitä puuhaa löytyy kanssa ihan kelpo määrä :)

      Poista
  2. Uu jea, tämä on jo toivelistalla, mutta vielä maksaa sen verran hienoisesti että ihan heti en Civ6sta varmaan Steam-kirjastoni täytteeksi tule saamaan. Kiva kuulla silti että ei ole pelkkää rahastusta tämä uusi osa! Se Beyond Earth oli jokseenkin pettymys.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ihan onnistunut tapaus tämä Civ6. Eiköhän tällekin niitä lisäreitä tule olemaan ja niin edelleen, mutta vanilla -versio on jo kaikin puolin oikein toimiva paketti!

      Beyond Earth onkin jo sellainen tapaus, ettei siitä hirveästi positiivista ole kuultu. Toisaalta ei se mikään ihme ole, kun se kerran käytännössä oli vain Civ5 in space! -moodi.

      Hauska fakta on muuten se, että Beyond Earthia ja Civ 6 -peliä tehtiin täsmälleen samaan aikaan Firaxisin studiossa. Liekö siis Beyond Earth saanut täten vain vähemmän huomiota studiossa, jonka myötä sitten syntyi pettymykset? Ken tietää...

      Poista

Lähetä kommentti