Murdered: Soul Suspect (Arvostelu)



  • Kehittäjä: Airtight Games
  • Julkaisija: Square Enix
  • Julkaisupäivä: 6.6.2014
  • Alustat: PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One
  • Pelattu: PC
  • Kotisivut: http://www.murdered.com/
  • Ikäraja: PEGI 16


Airtight Gamesin Murdered: Soul Suspect kääntää itsestään melkoisen kunnianhimoisen tavoitteen: Kyseessä on eräänlainen etsiväpeli, jossa tarkoituksena on ratkaista Salemin kaupunkia terrorisoivan niin kutsutun Bell Killerin henkilöllisyys. Etsivä Ronan O'Connor (jonka elämä on ollut melkoisen rankka) on tutkinut kollegoidensa kanssa tapausta jo jonkin aikaa, mutta yhtäkkiä Bell Killerin tapauksen tutkiminen vaikeutuu: O'Connor kuolee Bell Killerin käsittelyssä ja tämän jälkeen Ronan joutuukin "elämään" haamuna. Kuitenkin lopulliseen haudan lepoon Ronan pääsee vasta, kun hänelle on selvinnyt tarkalleen oma kohtalonsa: Kuka on mystinen Bell Killer, Ronanin murhaaja?

Murderedin pääidea on toisin sanoen tapauksen tutkiminen haamuna. Kuten arvata saattaa, niin haamuna oleminen antaa tietynlaisia etuoikeuksia tapauksen tutkimiseen verrattuna hengissä olemiseen. Kuitenkin haamuna oleminen tuo myös vaikeuksia, nimittäin eihän haamu pysty koskemaan esimerkiksi todistusaineistoihin. Haamulla pelaaminen onkin pelin kiehtovin ja mielenkiintoisin asia, ja kyseinen teema myös luo mukavasti vaihtelua perinteisiin etsiväpeleihin. Ikävä kyllä haamuteema on myös osittain Murderedin kompastuskivi: Miten ihmeessä rakennetaan pelimaailma haamulle? Miten haamun voimia voidaan rajata? Miten ylipäätään tehdään peli haamusta?

Mitä kaikkea mahtaa löytyä poliisiasemalta?

Ongelmallisuus tulee esille melkoisen hassuilla tavoilla pelimaailmassa liikkuessa. Ronan ei esimerkiksi pääse menemään talon sisälle oven kautta ilman, että ovi on jo valmiiksi auki tai joku elävä henkilö sattuu menemään juuri sillä hetkellä talon sisälle. Kuitenkin kun talon sisälle ollaan päästy, niin Ronan pystyy kävelemään jokaisen oven ja seinän läpi ilman mitään ongelmia. Muutenkin Ronanin kulkemista on estetty erikoisin tavoin: Maailmaan on sijoiteltu eräänlaisia "haamuseiniä ja -esineitä" menneisyydestä, joiden läpi Ronan ei pääse kävelemään. Ilmeisesti nämä ovat haamuille niitä kiinteitä ja fyysisiä asioita, joten haamuvoimat voidaan unohtaa. Ymmärrän, että pelimaailmaa täytyy rajata jollain tavalla ja rajaaminen tuo paljon ongelmia, jos pelihahmo on haamu, mutta mielestäni näitä "haamuobjekteja" olisi voinut valaista pelaajalle hiukan tarkemmin... Tai kehittää niille ainakin jokin mielenkiintoinen syy loreen, jotta se ei tuntuisi vain selvältä maailman rajaamiselta. Toisaalta kaupungissa kulkiessa törmäsi muutamiin ihan mielenkiintoisiin haamuobjekteihin liittyen Salemin synkkään historiaan, joten sentään jotain järkevääkin merkitystä objekteille on kehitetty.

Ronanilla on muitakin hyvin klassisia haamutaitoja käytettävissään. Haamu pystyy esimerkiksi menemään ihmisen sisälle ja lukemaan tämän ajatuksia. Myös muistojen kaivaminen aivojen syövereistä on mahdollista, mutta tämä ominaisuus on käytössä vain tietyissä tilanteissa, joissa vaaditaan todistusaineistojen löytämistä. Ronan pystyy myös menemään kissan mieleen, jolloin pelaaja pääsee ohjastelemaan ja maukumaan kissan roolissa. Pelaaja oppii myös myöhemmin teleporttaamaan ja osaa Ronan myös legendaarisen poltergeistin, eli pelaaja pystyy käynnistämään, sulkemaan tai jotain muuta vastaavaa elektronisten laitteiden kohdalla. Poltergeist itsessään on oikeastaan koko peliä ajatellen melkoisen turha voima, nimittäin pelin etenemisen kannalta sitä ei käytetä kuin muutaman kerran. Lisäksi luulin, että poltergeistin avulla voisi säikytellä pelin NPC-hahmoja, mutta eiväthän ne reagoi mitenkään itsestään käynnistyviin tuulettimiin tai tölkkejä sylkevään juomakoneeseen (paitsi jos tehtävän etenemiseen tätä harhautusta tarvitaan). Mielestäni Murdered menetti tässä melkoisen hauskan pienen lisän, nimittäin näitä poltergeist -kohteita löytyy pelistä pilvin pimein. Liekö aika tai budjetti estänyt moisen aktiviteetin luomisen? Ken tietää.

Kissa!
Murdered: Soul Suspectin vahvin puoli on kuitenkin tarinassa. Tarinassa on hyvin otettu huomioon Salemin kaupungin historia (Salemin kaupunki on siis ihan oikeasti olemassa) ja itse pääjuoni pysyy loistavasti kasassa aina loppuun asti. Juonessakin on tosin muutamia melkoisia kysymysmerkkejä varsinkin pelin loppupuolella, mutta jätetään ne sanomatta suuren spoilerivaroituksen takia. Yksi pienempi kysymysmerkki on kuitenkin esimerkiksi se, että miten ihmeessä Ronan yhtäkkiä tietää, miten demoneita tuhotaan, vaikka hän kirjaimellisesti on ollut haamumaailmassa vasta 30 minuuttia? Niin, pelissä on myös demoneita. Itse asiassa pelissä on kahdenlaisia demoneita: Maassa olevat portaalidemonit, joista näkyy vain kädet (eli on lyhyesti sanottuna eräänlainen kävelyeste) ja sitten on liikkuvia demoneita, jotka lähtevät jahtaamaan Ronania hänet nähdessään. Varsinkin liikkuvat demonit ovat melkoisen turha lisä, mutta ne tuovat peliin mukaan silti ihan kivan simppelin "stealth -minipelin". Tosin mitään suurta ei olisi menetetty, jos demonit olisi jätetty kokonaan pois Murderedistä.

Hmmm, puolikkaita haamuseiniä...

Koska Murdered on kuitenkin pohjimmiltaan eräänlainen etsiväpeli, niin tietenkin mukana on myös johtolankojen etsimistä ja tapausten ratkaisemisia. Itsessään johtolankojen etsiminen on todella mukavaa puuhaa, mutta harmillisesti johtolankojen löytäminen on usein melko helppoa. Sama toistuu myös useimmissa sivutehtävissä, mikä on sinällään harmi. Olisin kaivannut mukaan enemmän haastetta: ehkä haaste olisi kasvanut jo pelkästään sillä, ettei peli olisi kertonut johtolankojen määrää tutkittavalla alueella? 

Murdered: Soul Suspect ei ole tyylipuhdas suoritus kokonaisuutena. Siinä on paljon ongelmia, joista isoin lienee tunne siitä, että peli olisi jäänyt kehityksen suhteen vielä kesken. Murdered ei kuitenkaan ole huono peli, nimittäin se osaa luoda ihan hyvän tunnelman eräänlaiseen aavekaupunkiin ja murhan tutkiminen on koko pelin osalta ihan jännittävää puuhaa. Peli kestää noin 10 tuntia riippuen siitä, kuinka tarkkaan keräilee keräiltävät esineet ja kuinka millitarkasti tutkii Salemin kaupunkia. Suhteutettuna pelin pituuteen ja muuhun kokonaisuuteen, niin kyseessä on ihan kokemuksen arvoinen tuotos. Itse esimerkiksi pidin henkilökohtaisesti Murderedistä aika paljonkin sen teeman vuoksi ja osittain myös vaihtelevuuden takia, mutta pikkutarkkaan meininkiin tottuneet pelaajat eivät välttämättä tästä pelistä välitä, nimittäin Murdered on tietyiltä osin melkoisen rosoinen tapaus. Tämän vuoksi itsekin jouduin rokottamaan peliä lopullisessa arvosanassa, vaikka henkilökohtaisesti pidin Murderedista enemmänkin.



ARVOSANA:

7

POSITIIVISTA:

+ Teema tuo mukavasti vaihtelua seikkailuun
+ Tarina on mielenkiintoinen ja kiehtova


NEGATIIVISTA:

- Pelissä on paljon potentiaalia, mutta toteutus tuntuu keskeneräiseltä
- Melkoisen helpot mysteerit ratkaistavaksi




Murdered: Soul Suspect "Buried" -traileri:








Kommentit