For Honor Closed Beta (Ennakko)



For Honor on peli, joka oikeasti on ollut allekirjoittaneelle viime aikoina todella suuren odotuksen alla. Kyseessä on tuotos, joka ensinnäkin tuo vihdoin uudenlaista vaihdetta Ubisoftin peleille. Toisekseen For Honor on näyttänyt erittäin loistavalta viihteeltä ja pelimekaniikka on herättänyt paljon toiveita kyseisen pelin suhteen. Nyt pelin Closed Beta on loppunut ja minäkin olin siellä kalisuttelemassa miekkoja taistelujen tuoksinnassa. Miltä se For Honor nyt oikein tuntui?

Ilman turhempia höpinöitä: Se tuntui erittäin hyvältä. For Honor on tyyliltään lähellä eräänlaista hack & slash -peliä, jossa synkässä fantasiamaailmassa ritarit, viikingit ja samurait ottavat mittaa toisistaan taisteluiden muodossa. Closed Betassa taistelut olivat jaettu 1vs1- (Duel), 2vs2- (Brawl) sekä 4vs4- (Dominion) otteluihin. 

1vs1 -ottelut olivat niitä legendaarisia herrasmiesotteluita, joista nyt ei itsessään ole hirveästi kerrottavaa. Kaksi henkilöä ottavat taidoistaan mittaa ja se siitä. 2vs2 -ottelut taas ovat käytännössä samaa kuin 1vs1, mutta porukkaa on vain enemmän. Tässä pelimuodossa lähtökohtaisesti ottelut menevät aina herrasmiesmäisesti 1vs1 -otteluina, koska 2vs1 on tässä pelimuodossa melkoisen epäreilua. Itse asiassa peliin oli jo kehittynyt pelaajien myötä lausahdus "Dishonorable Playerista", joka hyökkää toisen pelaajan kaksintaisteluun mukaan, jolloin syntyy 2vs1 -matsi. Arvostan sitä, että pelissä suurin osa ymmärsi rehdin kaksintaistelun merkityksen.


4vs4 -ottelut taas ovat täyttä sotaa, eikä se tunne pelaajien luomia omia sääntöjä (eli ei pidä suuttua, jos oman toheloinnin vuoksi joutuu tappelemaan neljän vihulaisen kanssa samaan aikaan). Closed Betassa tässä pelimuodossa täytyi hallita tiettyjä alueita, eli käytännössä kyseessä oli FPS- peleistä tuttu Conquer -pelimuoto höystettynä MOBA- peleistä tutuilla minioneilla. Lopulliseen peliin on käsittääkseni tulossa vielä muutama erilainen pelimuoto 4vs4 -pelaajille, ainakin ensi viikolla alkavaan Open Betaan on saapumassa jonkin sortin neljä vastaan neljä Deathmacth. Onlinessa on siis puuhaa riittämiin, mikä on sinällään ihan ymmärrettävää: Kyseessä on kuitenkin pohjimmiltaan multiplayer, enkä usko lopulliseen julkaisuun tulevan yksinpelikampanjan olevan keskitasoa laadukkaampaa.



Itse pelaaminen oli todella hauskaa ja mielenkiintoista. Yksinkertaisuudessaan omaa soturia liikutellaan aivan perinteisesti kuin mitä tahansa kolmannesta persoonasta pelattavaa hahmoa. Kuitenkin itse taistelu hoidetaan kytkemällä päälle Guard -moodi, joka luo mahdollisuudet iskuihin tai lyönnin blokkaamiseen. Blokkaus täytyy itse kääntää lyönnin suuntaan, eli pelissä ei ole yhtä nappia, joka blokkaisi kaikki iskut (kuten esimerkiksi useissa tappelupeleissä). Sama toimintaperiaate on myös lyönneissä: suunta täytyy itse päättää. Taistelun perusidea on tässä, mutta For Honor on höystetty erilaisilla iskutyypeillä, pelikentän hyväksikäyttämisillä ja eri hahmoluokilla, että pelistä kehittyy todella haastava pelattava. Kuten Sun Tzu sanoisi, niin pelaajan täytyy tuntea oma itsensä, mutta myös vastustajansa. Etsi vastustajan strategian heikot kohdat ja opi virheistä. Jos vastustaja esimerkiksi jatkuvasti heittää pelaajan sillalta alas samalla tavalla, niin kyseinen henkilö ei ole osannut lukea vastustajan liikehdintää tai hän ei yksinkertaisesti vain ota virheistä opiksi. For Honorissa nimittän sinä itse olet itsellesi pahin vastustaja.

Hahmoluokat ovat pelissä jaettu melkoisen selkeästi. Mukana on melkeinpä kaikki perinteiset hahmotyypit aina raskaammista hahmoista all-aroundeihin ja kevyihin, eikä niiden toimintaperiaate käytännössä ole yhtään erilaisempi verrattuna muihin tuotoksiin (eli esimerkiksi raskaammat hahmot kestävät enemmän osumia ja tekevät enemmän vahinkoa, mutta ovat samalla hitaampia ja niin edelleen). Jokaisesta hahmoluokasta löytyy useita erilaisia taistelijoita, jotka sitten jakavat vielä enemmän hahmojen toimintaperiaatteita (+ että kaikki hahmot ovat vielä jaettu kolmeen eri ryhmään eli viikinkeihin, samuraihin ja ritareihin). For Honorille täytyy myös antaa isot plussat siitä, että mikään hahmoluokka ei ole lukittu yhden tietyn taktiikan käyttöön, vaan vaihtoehtoja on useampia. Mielikuvitusta vain käyttöön.


Jokainen hahmoluokka on mielestäni jo tässä vaiheessa melkoisen hyvässä balanssissa. Mikään hahmo ei ollut ylipääsemätön ja tasaisia otteluita tuli kaikkien luokkien kanssa. Kovasti "OP" -leimaa paiskattiin kuitenkin pelaajien toimesta kahdelle hahmoluokalle, eli samuraiden Nobushille sekä ritareiden Peacekeeperille. Myönnettäköön, että molemmat classit olivat oikeasti koko Closed Betan aikana melkoisen useasti askeleen edellä toisia. Nobushin että Peacekeeperin molempien pohjimmainen idea on nopeissa hyökkäyksissä, melkoisen vahvassa "bleedingissä" (eli iskusta aiheutuu verenvuotoa, joka vähentää hahmon elämäpalkkia pikkuhiljalleen tietyn matkan verran) sekä vastustajan lähelle joutumisen välttäminen vähäisen HP:n vuoksi. Ensiksi itsekin ajattelin näitä hahmoja turhan vahvoina, mutta myöhemmin heräsi kysymys, että oliko näin oikeasti. For Honorissa on kuitenkin melkoisen syvä taistelumekaniikka, joten ehkä sitä oikeaa lähestymistapaa ei kukaan vain kerennyt vielä kunnolla löytää näitä classeja vastaan? Pari päivää on nimittäin melkoisen lyhyt aika For Honorille ja sen salojen löytämiselle.

Pienenä yllätyksenä tuli itselleni, että jokaista hahmoluokkaa voi pienin määrin kustomoida haluamansa näköiseksi eri varustusten ja värivaihtoehtojen kautta. Jotku hahmot sallivat myös sukupuolen valinnan, mutta ainakaan Closed Betassa kaikilla ei ollut moista mahdollisuutta. Varusteet itsessään vaikuttavat myös hahmon omaan statistiikkaan, mutta mitään hirveän isoja muutoksia en ainakaan huomannut tapahtuvan. Muutokset ovatkin melkoisen samanlaisia kuin Rainbow Six Siegessä aseiden kustomoinnissa: Hyvin pieniä asioita, mutta ehkä jossain tilanteessa pelastava tekijä.


Closed Betassa oli myös hauskasti meneillään kaikkien alustojen yhteinen War of the Factions, jossa piti valita oma puolensa For Honorin kolmesta joukosta ja täten pelaajan tehdessä voittoja hän antoi samalla myös pisteitä omalle joukolleen. Pisteiden avulla vallattiin kartalta alueita, ja eniten alueita omaava voitti War of the Factionsin. Itse pelasin ritareiden puolella, mutta ritarit pääsivät vasta toiseksi 21 alueellaan. Voittajaksi selviytyi viikingit 24 alueella ja Samurait jäivä viimeiseksi 15 alueella. Tätä oli ihan hauskaa seurata sivussa ja tuli jopa yllätyksenä, että ritarit nousivat vielä toiselle sijalle. Viimeisenä Closed Beta -päivänä nimittäin ritarit olivat kaukana muista kahdeksalla alueellaan. Ihmeitä voi näköjään silti tapahtua!

For Honoriin tullaan vielä myöhemminkin palaamaan. Pelin Open Beta alkaa ensi viikon torstaina 9.2.2017, joten For Honoria tulee melkoisen varmasti silloin jälleen testailtua. Itse peli julkaistaan melkoisen pian betan jälkeen, eli 14.2.2017. Saa nähdä, tuleeko tämä sitten hankittua samantien vai odotellaanko myöhempää ajankohtaa. Kaikki on vielä mahdollista. Tällä hetkellä Ubisoftin taistelupeli tuntui oikein hyvältä, eikä nettiongelmiakaan hirveästi tullut vastaan (pelasin PC:llä). No, saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.



Closed Beta -traileri:





Kommentit