Splatoon 2 (Ennakko)



Splatoon on Nintendon yksi uusimmista yksinoikeuspelisarjoista. Ensimmäisen pelin saapumisesta on jo muutama vuosi aikaa, mutta nyt tulevana kesänä Nintendo Switchille saapuu sarjan toinen osa eli Splatoon 2. Viime viikonloppuna Nintendo järjestikin Global Testfire -tapahtuman, jossa Switchin omistajat pääsivät testailemaan tulevaa räiskintäpeliä moninpelin muodossa. Nintendolle Testfire oli tietenkin eräänlainen serveritesti, mutta minulle se oli ensimmäinen kosketus Splatoonin maailmaan.

Splatoon 2:ssa on täysin sama kaava kuin ensimmäisessä osassa: kolmen minuutin 4vs4 -otteluita, joissa pelaajien täytyy maalata pelikenttää oman tiiminsä värillä. Ottelun voittaa se tiimi, jonka maalia nähdään pelikentän maastossa eniten ajan loputtua. Toisin sanoen vastustajien tapoilla ei sinällään ole ollenkaan väliä voiton suhteen (vaikka tapot tietenkin hidastavat vastustajan tiimiä). Itse asiassa maalaamalla pelaaja saa itselleen enemmän pisteitä kuin vastustajien listimisellä. Yksi merkittävä asia on myös se, että pelaaja ei pysty liikkumaan vastustajan maalin päällä. No okei, pystyy kyllä kulkemaan, mutta pelaajan liikkuminen täten hidastuu ja liian kauan vastustajan maalissa liikuskellessa pelaaja itse räjähtää. Lyhyesti sanottuna pelaaja pystyy liikkumaan ongelmitta ainoastaan oman tiimin maalissa sekä maalaamattomalla alueella. Kuten huomataan, niin kyseessä on hauskaa vaihtelua tämän hetken harmahtavaan räiskintäpeligenreen.

Väriä maisemiin!

Maalaamiseen pelaajalle tarjottiin Testfiren aikana neljää erilaista asetta: maalitela, tarkkuuskiväärin tapainen Splat Charger, Splat Dualies eli hahmolla on kädessä ikään kuin kaksi pistoolia sekä perinteisemmän rynnäkkökiväärin tapainen Splattershot. Jokainen ase täytyy ajoittain ladata maalia täyteen, mikä hoituu perinteisesti muuttuen nopealiikkeiseksi mustekalaksi ja täten uiden oman tiiminsä maalissa. Tämän lisäksi hahmoilla oli erilaisia kakkosaseita aina kranaateista curling -kivipommeihin kuin maaliohjuksiin. Omaksi suosikiksi kaikista aseista muodostui Splattershot, jonka koin olevan parhain vaihtoehto monipuolisempaan pelaamiseen.

Vaikka Splatoon 2 voi vaikuttaa todella nopeatempoiselta hektisen päättömältä räiskinnältä värikkäässä maailmassa, niin pelin alla piilee muutakin: Splatoon on yllättävän taktinen ja strateginen peli. Jos oma tiimi haluaa varman voiton, niin sen täytyy vetää yhtä köyttä ja oikeasti taktikoida pelikentällä: mitä asioita kannattaa maalata ensin, kannattaako tiettyä aluetta hallita koko ottelun ajan, missä vaiheessa kannattaa aloittaa mahdollinen aggressiivinen hyökkäys vai kannattaako vain puolustaa, miten omia aseita ja kykyjä kannattaa hyödyntää ja niin edelleen. Tällaisen taktikoinnin ongelmaksi kuitenkin muodostuu yhteydenpito omiin tiimiläisiin, nimittäin Splatoon 2:ssa on olemattomat tavat kommunikoida joukkuetovereiden kanssa. Toisaalta en taas osaa sanoa, että olisiko itse kommunikoinnista loppujen lopuksi edes paljoa hyötyä. Omaan taktiikkaan kannattaakin täten sisällyttää pelikentän tapahtumien huomiointi.

Sporttimesta laitetaan tällä kertaa keltaiseksi

Nintendon Splatoon 2 on tulossa Switchille, joten toisin kuin aikaisemmassa Splatoonissa, niin nyt peli voidaan viedä minne tahansa käsikonsolimuodossa (tosin moninpeliin tarvitaan netti, joten se on rajoittava tekijä). Itse pelailinkin Splatoon 2:sta niin käsikonsolimuodossa kuin television ruudun kautta. Kummaltakin ruudulta katsottuna peli näytti todella upealta ja ruudunpäivitys toimi ongelmitta, joten graafisen ulkoasun tai teknisen puolen osalta ei ole mitään negatiivista kommentoitavaa. Käsikonsolimuodossa oli muuten kulunut akkua noin 15% tunnin Splatoon 2 -session aikana, eli siinä on hiukan havainnointia akunkeston ja Splatoon 2:n suhteen. Toki tässä täytyy muistaa, että Testfiren Splatoon 2 ei ollut kokonainen versio, joten mahdollisesti akunkulutus voi olla suurempi itse täysversion parissa.

Entä miten pelissä onnistui matsien luominen? Kestikö niissä pitkään? Yleisesti ottaen otteluihin pääsi muutamien kymmenien sekuntien odottelun jälkeen, mutta myös niitä parin minuutin odotteluja oli jonkin verran. Aulaodottelun keston voi kuitenkin vielä tässä vaiheessa ohittaa täysin, nimittäin testi tapahtui vasta muutaman viikon markkinoilla olleella konsolilla, joten pelaajamäärä ei välttämättä ollut suuri (ei ole tietoa luvuista). Toivottavasti Nintendo sai testin myötä jotain tärkeää dataa itselleen, jotta otteluiden muodostaminen julkaisussa onnistuisi ongelmitta.

Tuomareina jälleen kissoja. Mahtavaa!
Itselleni jäi hyvä maku Testfiren jäljiltä. Vaikka peli ei ollutkaan tapahtumassa kokonainen versio vaan demo ja täten pelistä puuttui paljon sisältöä, niin siitä huolimatta sain ihan hyvän käsityksen Nintendon kesällä julkaistavasta räiskinnästä. Splatoon 2 tuntui hauskalta peliltä, jonka pelimekaniikka, maailma kuin räikeät karkkivärit tuovat pelaajan iloiselle päälle. Kyseistä peliä oli yksinkertaisesti mukava pelata. Ainoa asia, mikä itseäni oikeastaan jäi harmittamaan Splatoon 2:n Testfiren kohdalla oli tapahtuman aikataulut. Serverit olivat päällä muutamia kertoja vuorokaudessa tunnin ajan, joten omalla kohdalla pelailu jäi noin kolmeen tuntiin. Mielelläni olisin pelaillut tulevaa Splatoonia pidempääkin.

Mielenkiinnolla jään odottelemaan, että mitä kaikkea Splatoon 2 tarjoaa sitten kokonaisen version muodossa. Kokemani perusteella kaikki muu tuleva sisältö on vain plussaa, ellei sitten joku ominaisuus tule pilaamaan koko peliä. Tätä tosin epäilen, joten optimistisin mielin jään odottelemaan kesää ja Splatoon 2:sta.


Kokeilitko sinä Splatoon 2:sta Global Testfiressä? Minkälaiset fiilikset sinulle jäi pelistä?



Nintendon kanavalta Splatoon 2: Nintendo Switch Presentation 2017 -traileri







Kommentit