Dead by Daylight (Arvostelu)




  • Kehittäjä: Behaviour Studios
  • Julkaisija: Starbreeze Studios
  • Julkaisupäivä: 14.6.2016
  • Alustat: PC, tulossa myöhemmin PS4- ja Xbox One -konsoleille
  • Pelattu: PC
  • Kotisivut: http://www.deadbydaylight.com/
  • Ikäraja: PEGI 18

Neljä henkilöä yrittää selviytyä pelialueelta pois, mutta pakotehtävää häiriköi kauhuleffojen tapaan yliluonnollisia kykyjä omaava hirviömäinen murhaaja. Äskeiseen virkkeeseen oli koottu koko Dead by Daylight nimisen moninpelin idea. DbD on yksinkertaisesta ideasta koottu mielenkiintoinen tapaus, jossa on potentiaalia vaikka mihin. Potentiaalista huolimatta peli tuntuu todella hiomattomalta tuotokselta, joka sisältää jopa muutamia isomman luokan ongelmia.

Dead by Daylight on moninpeli, joka perustuu neljä vastaan 1 tapaiseen kilpailutilanteeseen. Yksinäinen susi, DbD:n tapauksessa yliluonnollinen murhaaja on voimiltaan suurin, jonka tehtävänä on napata neljän hengen tiimin pelaajat hengiltä. Neljän pelaajan tehtävänä taas on korjata sähkögeneraattoreita, jotka tietyn määrän jälkeen avaavat portin vapauteen ja selviytymiseen. Tiimin täytyy kuitenkin olla varovainen, nimittäin pelin hirviö ei hirveästi anna armoa selviytymistä yrittäville. Tiimipelaaminen onkin iso osa Dead by Daylightia: itsekkäät, jatkuvasti piilossa olevat selviytyjät saavat vähemmän pisteitä ja palkintoja kuin pelaajat, jotka yrittävät jatkuvasti saavuttaa yhteistä tavoitetta henkensä uhalla: pakoon pääsyä vaaralliselta alueelta. 

Pelillisessä mielessä selviytyjän ja murhaajan roolit ovat mukavan erilaisia. Murhaajana pelaat ensimmäisessä persoonassa, ja pelaaminen on lähinnä partiointia ympäri pelin karttaa. Selviytyjät pyritään nappamaan kiinni ja laittamaan ne roikkumaan kentältä löytyviin koukkuihin, mikä on käytännössä lopun alkua selviytyjälle, ellei tiimikavereita saavu apuun. Tappajan idea on perusidealtaan tässä, mutta selviytyjien nappaaminen tapahtuu eri tavoin riippuen käyttämästään hirviöstä: Trapper jättää pelikentälle karhunrautoja, Wrath voi muuttua näkymättömäksi ja Hillbilly taas riehuu moottorisahan kanssa. Vaihtoehtoja löytyy, mutta halutessaan pelaaja voi ostaa itselleen oikealla rahalla muutaman lisähahmon lisää DLC:n kautta.


Selviytyjän rooli on murhaajaa hieman monimutkaisempi: selviytyjät pelaavat kolmannessa persoonassa, ja heidän tärkein tehtävänsä on saada sähkögeneraattorit toimimaan. Generaattoreiden korjaaminen on höystetty ärsyttävän pikaisilla Quick Time -tapauksilla, joka vaatii nopeaa reaktiokykyä. Tämän lisäksi selviytyjän rooliin kuuluu muiden pelaajien auttaminen esimerkiksi lääkitsemisen tai koukuista irroittamisen myötä. Tehtäviin lasketaan vielä karkuun juokseminen murhaajalta, joka on käytännössä yhdistelmä esteiden laittamista hirviön eteen sekä piiloutumista.

Dead by Daylightin idea on todella mielenkiintoinen nimenomaan tiimipelaamisen kannalta. Selviytyjien on käytännössä pakko pelata yhteen hiileen, jotta he voisivat voittaa kyseisen ottelun (ellei sitten hirviön roolissa ole täysin tohelo pelaaja). DbD sisältää jonkinlaista synergiaa nimenomaan pelillisessä mielessä, joka viehättää itseäni todella paljon. Peli on itse asiassa ajoittain jopa todella hauskaa pelattavaa. Tästä huolimatta Dead by Daylight tuntuu todella keskeneräiseltä tapaukselta.

Ensinnäkin ottelut itsessään tuntuvat todella saman toistolta. Toki ottelut itsessään voivat tapahtumien kannalta vaihdella lievästi esimerkiksi pelaajien taitavuuden heittelemisen vuoksi, mutta tämän kaltaiselta selviytymispeliltä toivoisi, että esimerkiksi selviytyjillä olisi muutama muukin tapa selvitä ottelussa hengissä tai että tappajan roolissa olevalla olisi myös jotain "pelättävää". Vaihtelevuutta tulisi olla huomattavasti paljon enemmän, nimittäin tällä hetkellä Dead by Daylight tuntuu vain pelin päärungolta, jonka ympäriltä puuttuu itse muu sisältö. Toki peli toimii pelkällä päärungollakin, mutta tällöin peli lähtökohtaisesti tuntuu todella keskeneräiseltä tuotokselta, joka voi vaikuttaa häiritsevällä tavalla itse pelaamista. Jos tällainen olo syntyy pelin kohdalla (kuten minulla Dead By Daylightin suhteen), niin jossain on vielä huomattavan paljon parannettavaa.


Jokaiselle pelin hahmolle on lisäksi kehitelty oma "kykypuu" tasojen mukaan, jonka avulla pelaaja voi avata  hahmolleen esimerkiksi erilaisia perkejä tai kertakäyttöisiä apuvälineitä otteluihin pisteiden avulla. Idea itsessään ei ole huono, vaan oikeastaan se toimii yllättävän hyvin. Kuitenkin tämän olisi voinut korvata huomattavasti paremmalla tavalla, nimittäin kyseinen kykypuu tuntuu lähtökohtaisesti todella turhalta pelin kannalta (ja tästä huolimatta se on hyvin iso osa Dead by Daylight -pelikokemusta). Perkit olisivat voineet olla esimerkiksi kaikilla hahmoilla valmiina tai sitten ne olisi voinut hankkia jonkinlaisesta kaupasta, josta olisi voinut myös halutessaan ostaa itselleen näitä kertakäyttöisiä tarvikkeita oman valintansa mukaan. Vaihtoehtoisesti hahmolleen voisi samantien valita pari perkiä muutamista vaihtoehdoista ja kaikki käyttötarvikkeet täytyisi löytää pelikartan tavaralaatikoista. Parempia vaihtoehtoja löytyisi huimat määrät, kunhan lähtee asiaa pohtimaan pidemmälle.


Yksi ongelma on myös pelin atmosfäärissä. Olen kuullut monelta, kuinka he kehuvat Dead by Daylightin pelottavaa ja ahdistavaa olemusta. Tämä on täysin oma mielipiteeni, mutta mielestäni DbD:ssä ei todellakaan ole kauhistuttava atmosfääri. Pelin design on kyllä hyvin koristeltu kauhuelementeillä, mutta itse atmosfääri on todella heikkoa. Hirviöllä pelatessa olo ei tunnu kauhistuttavalta, eikä selviytyjällä pelatessa nouse iho kananlihalle jännityksen vuoksi. En tiedä tähän syytä, mutta veikkaisin sen oikeasti johtuvan pelin sisällön puutteesta. Jos sisältöä ja toimintoja olisi enemmän, voisi otteluista kenties kehkeytyä todella jännittäviä kokemuksia.

Isoin ongelma Dead by Daylightissa on kuitenkin yhteysongelmat. Yhteysongelmat ovat nimittäin suoraan sanoen karseat DbD:n kohdalla. Ajoittain otteluita löytää noin kymmenessä sekunnissa, mutta joskus yhtä ottelua saa etsiä lähes 30 minuutin ajan, jotta pääsisi aloittamaan yhden ainoan ottelun. Tässä on paljon parannettavaa, joten toivottavasti Behaviour Studios korjaa tämän ongelman.


Dead by Daylight ei itsessään ole huono peli, mutta sitä ei todellakaan voi kutsua tällä hetkellä loistavaksikaan. Pelillisessä mielessä Dead by Daylight on ihan toimiva ja hauska tapaus, mutta se tarvitsisi reippaasti lihaa itsensä ympärille sisällön suhteen. Pelissä on huikea määrä potentiaalia, mutta ongelmat (esim. yhteysongelmat) ja pelin sisällön köyhyys rokottavat pahasti kuvaa Dead by Daylightista. Onneksi DbD on kuitenkin lähtökohtaisesti siinä kunnossa, että pelistä voi sentään nauttia ja samalla pitää hauskaa. Kunhan siis ensin saadaan yhteys muihin pelaajiin...


ARVOSANA:

6

POSITIIVISTA:

+ Pelin idea on toimiva, jossa on paljon potentiaalia
+ Selviytyjien tiimityöskentelyn korostaminen


NEGATIIVISTA:

- Sisällön köyhyys
- Yhteysongelmat



Dead by Daylight - Launch  Trailer:





Kommentit

  1. Jostain syystä tämän pelin perusasetelma tuo mieleen ensimmäisenä pihaleikin, tyyppiä kymmenen tikkua laudalla. Ihan hauska mielleyhtymä kauhupelille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pihaleikki on oikeastaan aika hyvä sana kuvaamaan Dead by Daylightin perusideaa, kunhan vain unohdetaan täysin kauhuteema :D

      Poista
    2. Nyt vain mainoslauseeksi "astetta karumpi pihaleikki"!

      Poista
    3. DbD näköjään saapuu tässä kuussa konsoleille, joten uusi mainoslause olisi ihan hyvä juttu markkinoinnin kannalta. Kieli poskella tehty pihaleikki -vertaus olisi kyllä nokkela veto.

      Poista

Lähetä kommentti